Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Yngre chefer styrkes i krisen

Krisen hjælper især unge ledere til bliver stærkere og mere handlekraftige, fordi flere står for at planlægge og udføre fyringsrunder – og skal få de tilbageværende medarbejdere til at samarbejde.

Den ældre erfarne topchef kan roligt læne sig tilbage med cigaren i munden – og stole på de nye ledere.

For når det kommer til især krisestyring har de unge chefer netop nu chancen for at træde op på siden af de erfarne og ofte ældre chefer.

En undersøgelse fra Dansk Erhverv, gennemført blandt 165 virksomheder, viser, at lederne i seks ud og ti virksomheder mener, at lederne bliver bedre til at kommunikere i krisetider.

Birgitte Meisner, fagchef for HR og ledelse i Dansk Erhverv, har mærket interessen ved at hun og hendes kolleger siden januar har fået tre gange så mange henvendelser fra ledere, der har spørgsmål til, hvordan de skal rådgive om krisehåndtering, afskedigelsessamtaler og hvordan man styrker de blivende medarbejdere. 61 procent mener, at kommunikation er den vigtigste ledelseskompetence netop nu, dernæst følger det at have overblik.

Læs også: Kom godt i gang som ung leder

Efter hendes mening er det især ledere med under ti års erfaring, der bruger krisen som ledelseslærepenge.

- En generation af ledere har været lullet ind i en forståelse af, at verden ikke er omskiftelig. Det er først nu gået op for dem, at verden er omskiftelig og det vil trække adfærdsmæssige spor ind i fremtiden. Det gør naturligt nok ledere bekymrede, for de har ikke en forretningsmodel for at operere i et uforudsigeligt miljø. Nu har de chancen for at lære grundfærdigheder, som også består i at kunne kommunikere om vanskelige emner såsom afskedigelsessrunder, siger hun.

Erfaring for de nye

Hendes påstand er, at flere ældre ledere i mange tilfælde allerede har den viden og erfaring, der kræves i krisetider.

- På den måde er finanskrisen at betragte som ledelseslærepenge for de mere uerfarne ledere, siger hun.

En konklusion arbejdsmiljøchef hos Lederne, Lars Andersen bakker op om. En endnu ikke offentliggjort undersøgelse fra Lederne viser, at 54 procent af lederne bruger krisen til at »lære en masse«. 51 procent ser direkte muligheder i at blive dygtigere ledere i krisetider.

- Det er bestemt ikke alle ledere, der tænker uha - eller er bekymrede netop nu, siger han.

Undersøgelsen fra Lederne viser desuden, at lederne bruger krisen til at styrke sig selv i at være innovativ - og opdyrke nye markeder.

Vil blive bedre

For Birgitte Meisner fra Dansk Erhverv skal tendensen ikke tolkes, som at lederne mangler erfaring i at kommunikere.

- Nej, jeg ser det i stedet som et tegn på, at lederne søger råd til, hvordan de kan styrke sig – og blive endnu bedre. Det er ikke det samme som at de ikke er gode nok, afviser Birgitte Meinsner.

Lederne vil gerne vide, hvordan de gennemføre en fyringsrunde og hvordan de synkroniserer budskabet i ledergruppen.

Fælles for spørgsmålene er, hvordan den bedste køreplan ser ud, så der er styr på de mindste detaljer under en fyringsrunde.

Birgitte Meisner undrer sig til gengæld over, at der kun i otte procent af virksomhederne har brug for kurser i afskedigelsessamtaler. Til gengæld vil 56 procent gerne have et kursus i at motivere de tilbageblivende medarbejdere.

- Ud fra tallene kan man enten gisne om, at behovet er dækket for at afskedige medarbejdere på nuværende tidspunkt, eller at lederne mener, de er gode nok til at gennemføre afskedigelsessamtaler. Uanset tyder det på, at der i øjeblikket er stort fokus på de tilbageblivende medarbejdere, siger hun.

Læs også: Kom godt i gang som ung leder

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen