Berlingske Business

Walmart: Vi tilbød Per Bank et job

Per bank er ny topchef hos Coop Danmark
Per Bank er topchef hos Danske Supermarked Foto:

Walmart foretog opsigtsvækkende tjek af Per Banks privatliv, bl.a. hans kvindelige venner på Facebook. Men Walmart fandt intet odiøst og tilbød ham et job, oplyser Walmart.

Den amerikanske detailhandelsgigant Walmart foretog et baggrundstjek af Per Bank, men der var ikke noget i det tjek, som forhindrede danskeren i at få et topjob hos den amerikanske gigant. Det oplyser Walmart i en email-udtalelse til Berlingske.

»Faktisk tilbød vi ham et job,« skriver en talsmand for Walmart, kommunikationsdirektør Kevin Gardner.

Torsdag kunne Wikileaks offentliggøre interne informationer fra det private efterretningsfirma Strafor, og de afslørede bl.a. en opsigtsvækkende dialog fra 2010 om en undersøgelse af Per Bank, der i dag er øverste chef for Dansk Supermarked, der ejer Bilka, Føtex og Netto.

 bank


Bank var på daværende tidspunkt en af toplederne hos britiske Tesco, og Walmart var kunde hos Stratfor og bad om et baggrundstjek af Bank, fordi amerikanerne overvejede at ansætte ham i en cheffunktion. Så det var ikke så underligt, at Walmart ville have foretaget et tjek, men det var mere graden af tjekket - og bevæggrundene - som vakte opsigt.

En af Walmarts chefer skrev således i en email til Stratfor, at han havde noteret, at Bank havde påfaldende mange kvindelige venner på Facebook, og Walmart ville have undersøgt, om det betød at danskeren havde udenomsægteskabelige affærer.

pix-stephen


Han bad Strafor om at udarbejde en plan for, hvordan sådan en »diskret« undersøgelse af Banks privatliv kunne foregå. Stratfor endte med at sige nej tak til opgaven, for - skrev en analytiker i en intern email - det ville betyde, at Stratfor ud fra de forskellige Facebook-profiler skulle i gang med at undersøge en hel række »danske kvinder« og finde ud af, om Per Bank »sov med dem«, og om der var tale om »korrupt forretningspraksis,« og det ville være umuligt.

I sin udtalelse går Walmart ikke i detaljer med tjekket, men Kevin Gardner skriver:

»Vi betragter Per Bank som en talentfuld chef. Som et led i vores normale rettidige omhu ved ansættelsen af topchefer, foretager vi et baggrundstjek. Vores undersøgelse frembragte ikke noget, som ville forhindre os i at ansætte ham, og faktisk tilbød vi Per et job.«

Per Bank sagde selv i går i en email-udtalelse til Berlingske:

»Jeg har tidligere i min karriere været i dialog med Walmart om en position hos dem, men jeg valgte at takke nej til deres tilbud, da det ikke matchede mine ambitioner,« skriver han og fortsætter:

»Hvad Walmart måtte have undersøgt eller overvejet at undersøge i den forbindelse, har jeg ingen viden om, og det er således et anliggende alene mellem Walmart og det omtalte firma Stratfor.«

Per Bank, koncernchef i Dansk Supermarked

Bank kommenterede ikke direkte Walmarts iøjnefaldende problematisering af kvindelige venner på Facebook, men han gjorde det indirekte ved at påpege en afgørende kulturforskel. Han skrev:

»Jeg har et stærkt professionelt netværk, og da vi heldigvis har en meget høj erhvervsfrekvens for kvinder i Danmark, indgår der naturligvis både mænd og kvinder i mit netværk.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen