Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Volvo-topchefens rolige comeback i førersædet

16BUSVOLVOCARS-DELAAR.jpg
Håkan Samuelsson er ikke bange for at sætte sig op mod stærke kræfter. Arkivfoto: Bertil Ericson

Med Volvo på overskudskurs og med nye modeller har topchefen Håkan Samuelsson godt fat om rattet på den kinesisk-svenske bilproducent. Han har lige forlænget sin kontrakt.

Da Håkan Samuelsson tilbage i 2008 stadig var chef for den tyske lastvognskoncern MAN, blev han spurgt, om ikke personbiler var lidt mere sexede end lastbiler.

Hertil slog han ud i høj latter og svarede, at lastbiler da har et muskuløst brandimage. »Se selv, vi har en ulv som varemærke.«

At han alligevel er endt som direktør for en bilproducent – kinesisk-svenske Volvo Personbiler – kan på nogle måder beskrives som en omvendt karrierevej. Da han i 2009 noget abrupt forlod MAN, troede mange, at han var færdig som topchef i Europa efter at have sat sig op imod MANs storaktionær Volkswagen og dennes dengang almægtige formand, Ferdinand Piëch, såvel som sin egen tidligere chef, Scanias mangeårige leder Leif Ôstling.

Sidstnævnte beskyldte Samuelsson for nazistisk »Blitzkrieg«-taktik i et bud på at overtage Scania, der dog endte i fiasko. Östling følte sig dobbelt svigtet, idet Samuelsson nogle år før var gået til MAN efter 23 år i Scania, angiveligt efter sammenstød med Östling.

Oven i Scania-affæren kom så en bestikkelsesskandale i MAN, som Ferdinand Piëch senere afkrævede Samuelsson erstatning for ikke at have ryddet op i.

11busvolvoxc90.jpg

Håkan Bråkan

Men nu er Håkan Samuelsson tilbage. De seneste tre år har han styret Volvo mod fornyet overskud og en relancering med nye modelplatforme under kinesiske Geely, der overtog Volvo i 2009.

Hvad han selv kalder »Fase two« – Volvos comeback med ambitioner om at fordoble salget – er også hans eget comeback.

I nogle år efter den bitre afsked med MAN fortrak Håkan Samuelsson sig til bestyrelsesposter, som formand for rederiet Scandlines samt som medlem af bestyrelserne for Siemens AG og netop Volvo. Herfra hev man ham over i chefposten i forbindelse med afskedigelsen af forgængeren Stefan Jacoby.

GERMANY-FAIR-AUTO-COMMERCIAL-VEHICLES-IAA

Som regel går det den anden vej – fra chefposter over i bestyrelsesarbejde og ikke tilbage igen.

Hos Volvo har man dog – endnu – ikke set den mere stridbare side af Håkan Samuelsson, der ofte bliver tillagt ham.

Hos Scania går han under tilnavnet »Håkan Bråkan« – slagsbroderen Håkan – for sin vilje til at sætte sig op mod stærke kræfter, omend det hos både Scania og MAN er endt med, at han er gået.

Han har ry for at vide, hvad han vil, og træffe både hurtige og hårde beslutninger. Han siges dog også at være god til at svejse hold sammen, og hos Volvo får han anerkendelse for at skabe ro og stabilitet internt. Det var tiltrængt efter forgængeren Stefan Jacoby, der sanerede hårdt og hentede folk ind udefra, hvilket skabte uro i geledderne.

VW

I august gav bestyrelsen Håkan Samuelsson mandat til tre år til som topchef, frem til 2018. Til den tid vil han være 67.

Om han i dag synes, at personbiler er mere sexede end lastbiler, vides ikke.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen