Berlingske Business

Virksomhedsledere skrotter kvindekvoter

Reding_Kvoter-Business
EU-kommissær Viviane Reding kæmper for flere kvinder i bestyrelser, men danske virksomhedsledere tager i stor stil afstand fra tvang for at bringe andelen op. Foto:

Kvoter er ikke den løsning, der skal bane vej for flere kvinder på topposter i dansk erhvervsliv, fastslår et stort flertal af virksomhedsledere i en ny undersøgelse.

Kvoteordninger for at få flere kvinder ind på virksomhedernes topposter bør aldrig føres ud i livet.

Det mener et klart flertal af virksomhedsledere i en ny undersøgelse foretaget af interesseorganisationen Lederne, der også fungerer som fagforbund og A-kasse for virksomhedsledere.

Her erklærer fem ud seks af de 1.371 adspurgte sig enten »uenig« eller »meget uenig« i, at kvoteordninger via lovgivning skal tages i anvendelse for at få flere kvinder ind på virksomhedernes topposter.

Kun tre procent er deciderede tilhængere af kvoter.

Ifølge Svend Askær, der er formand for Lederne, bruger alt for få kvinder deres gode uddannelser og ledelsesmæssige kompetencer på topchefniveau og i bestyrelser, og derfor er det vigtigt at bevare fokus på problemstillingen, mener han.

- Men det skal til enhver tid være en leders evner og erfaring frem for køn, som afgør, om han eller hun er bedst kvalificeret til at bestride et lederjob. Kvoter dur ikke, fastslår Svend Askær.

Han har stor tiltro til den model for at få flere kvinder ind i toppen af 1.100 største virksomheder i Danmark, som Folketinget vedtog før jul, hvor virksomhederne blandt andet skal sætte fokus på kvinder i ledelseslagene under bestyrelsesniveau.

Virksomhederne og alle statslige virksomheder og institutioner er blevet pålagt at sætte sig måltal for andelen af kvinder i bestyrelsen samt at udarbejde politikker for, hvordan de kan få flere kvinder i ledelsen generelt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen