Berlingske Business

Virksomheder skal betale for ansattes fartbøder

Fartkontrol_Bu
Overskrift
I fremtiden er det ejeren og ikke føreren af bilen, der er ansvarlig for betalingen ved overtrædelse af hastighedsbegrænsningerne. Foto:
klingsten
Overskrift
Foto:

Nye regler i færdselsloven indebærer, at virksomheder i fremtiden kan komme til at hæfte for fartbøder, som medarbejderne har fået i forbindelse med kørsel i firmabiler, herunder også leasingbiler, hvor virksomheden er registreret som ejer eller bruger af bilen.

I fremtiden er det ejeren og ikke føreren af bilen, der er ansvarlig for betalingen ved overtrædelse af hastighedsbegrænsningerne.

Færdselslovens regler om ansvar ved hastighedsovertrædelser trådte i kraft den 1. februar 2015. Med de nye regler indføres et såkaldt betinget objektivt ansvar for bilens ejer, som betyder, at ejeren af bilen kan gøres ansvarlig, selv om det ikke er ejeren, der har begået lovovertrædelsen.

Det er imidlertid ikke alle fartovertrædelser, som virksomheden bliver pålagt at betale. Virksomheden kan kun gøres ansvarlig for hastighedsovertrædelser på højst 30 procent, og hvor sanktionen således alene er en bøde.

Virksomheden vil derfor aldrig kunne gøres ansvarlig for klip i kørekortet, frakendelse af førerretten eller kørselsforbud. Ved hastighedsovertrædelser på mere end 30 procent vil det fortsat være medarbejderen selv, der hæfter for bøden.

Ejeren bliver dog ikke pålagt et ansvar, hvis en anden end ejeren erkender at have kørt bilen på tidspunktet for fartovertrædelsen.

Virksomhederne skal derfor ikke uden videre betale medarbejdernes fartbøder. I de fleste tilfælde vil medarbejderen selv påtage sig skylden for at have kørt for stærkt og derfor selv hæfte for fartbøden. En sådan erkendelse fra medarbejderens side skal være givet over for politiet inden 30 dage, fra virksomheden har modtaget bødeforlægget.

For at sikre at der ikke opstår tvivl eller konflikter på baggrund af de nye regler, er det vigtigt, at virksomhederne skaber klarhed om reglerne over for de medarbejdere, der får stillet en firmabil til rådighed.

Som arbejdsgiver kan det derfor være nødvendigt at tilpasse virksomhedens personalehåndbog i forhold til at gøre medarbejderne opmærksom på, at en overtrædelse af hastighedsbegrænsningerne er uacceptabel og en overtrædelse i visse tilfælde vil kunne få økonomiske og ansættelsesretlige konsekvenser.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen