Berlingske Business

Virksomheder sætter rekord i topchef-udskiftning

Henrik
Adm. direktør for Royal Unibrew, Henrik Brandt, måtte selv fyre adm. direktør Jesper Møller, da han tiltrådte som formand for chokoladekoncernen Toms. Foto:

Det første halvår af 2015 har budt på rekord mange udskiftninger i ledelsen i de danske virksomheder. Det kan skyldes, at flertallet af danske aktier er i udenlandske aktionærers hænder.

Der er gang i svingdørene hos de danske virksomheder. For femte år i træk satte virksomhederne rekord i at skifte ud i direktionen. 113 virksomheder ud af de 1.000 største måtte i årets første seks måneder se sig omkring efter en ny direktør, skriver Børsen.

Udskiftningerne ser indtil videre ud til at fortsætte ind i årets næste seks måneder med den overraskende fyring af TDCs topchef, Carsten Dilling, og senest meldingen om, at Lisbeth Knudsen forlader Berlingske.

pix-Vagn Sørensen

Adm. direktør for Royal Unibrew og formand for chokoladekoncernen Toms, Henrik Brandt, mener at årsagen skal findes hos de udenlandske aktionærer.

»I takt med at den udenlandske ejerandel af de danske børsnoterede virksomheder bliver større og større, kommer der en ny dynamik ind i billedet. De aktionærer, jeg møder i England og USA, stiller krav til de finansielle resultater, som vi ikke har været vant til at se. Og bliver de ikke opfyldt, rykker de ud af aktionærkredsen,« fortæller Henrik Brandt.

pix-chef

Tal fra Nationalbanken viser, at det er udlændinge, der i år sidder på flertallet af de danske aktier. I 2011 var andelen på 40 pct., og i foråret 2015 er det tal steget til 52,2 pct.

Henrik Brandt mener også, at en stigning i antallet af udlændinge i danske bestyrelser kan være en del af forklaringen. De bestyrelsesmedlemmer kommer fra en anden kultur. De stiller spørgsmål, som måske ikke er stillet før, og det kan føre til udskiftning direktionen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen