Berlingske Business

Vigtigt med opbakning til forandringsproces

485063863.jpg

Alle ledere har et medansvar for, at en virksomheds forandringsproces lykkes.

Sidste uges dilemma handlede om Henriette, der er mellemleder i en forsikringsvirksomhed. Virksomheden står over for en større forandringsproces, som kommer til at berøre stort set alle medarbejderne. Hendes lederkollega Anders gør det dog virkelig svært for medarbejderne at støtte processen, da han ofte ytrer sig om, at forandringerne er spild af penge og energi.

Ledelsesrådgiver hos Lederne Bjarne Henning Jensen understreger, at det er vigtigt, at ledelsen synligt påtager sig ansvaret for og bruger de nødvendige kræfter på at vinde opbakning til forandringsprocessen, og at man som mellemleder i en virksomhed i forandring har et medansvar for, at processen lykkes. Derfor understreger han, at Henriette er nødt til at handle og aktivt forsøge at ændre den nuværende situation, hun står i.

»Hun er nødt til at gøre et helhjertet forsøg på at få fjernet den negative energi, som Anders spreder i forbindelse med forandringsprocessen,« siger Bjarne Henning Jensen.

Han anbefaler derfor løsning nummer 2.

»Henriette skal gå til deres fælles chef og sige, at hun ser et tydeligt behov for, at chefen viser, at han går forrest i forandringsprocessen og tydeligt bakker sine mellemledere op i deres arbejde med processen. Henriette skal dog være loyal over for sin lederkollega og derfor ikke nødvendigvis nævne Anders, når hun tager snakken med chefen,« siger Bjarne Henning Jensen.

Han understreger derudover, at når først forandringsprocessen er påbegyndt, må man som mellemleder og medarbejder stole på, at det er den rigtige beslutning, der er truffet.

»Store forandringsprocesser kræver mange ressourcer, utrolig meget tid og rigtig meget energi fra alle organisationens medlemmer, og den var ikke blevet vedtaget, hvis ikke der er en god grund,« siger Bjarne Henning Jensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen