Berlingske Business

"Vi vil være verdens bedste"

Da knap 1100 Vestfrost-medarbejdere den 19. december for første gang i mange år var samlet til præsentation af

virksomhedens nye strategi efterfulgt af julehygge, fik alle et personligt håndtryk af direktionen.



Midt i julestemningen

har nogle nok ment, at forandringerne det seneste års tid med ny ledelse er gået lige hurtigt nok. Andre har med vestjysk besindighed

ment, at strategien om, at Vestfrost vil være verdens bedste producent af køl/frys-løsninger, er at tage munden

lidt for fuld.



De færreste er dog i tvivl om, at der skal forandringer til, hvis Esbjergs industriklenodie skal bestå

i fremtiden.



Ledelsen har under strategiprocessen fået bekræftet, at der er medvind på de bløde værdier.

Teamånden gennemsyrede Vestfrost, længe inden den nye direktion kom til, og værdierne positiv, troværdig og

viljestærk er ikke bare grebet på hylden af superlativer. De er Vestfrost.

Strøm af nye produkter

Er

der medvind og sammenhold på de indre linjer, er der kuling på det globale marked for køle- og fryseprodukter,

hvor Vestfrost er blandt de førende på frysebokse og blandt de store i den bedre ende af markedet for køle/fryse-skabe

i Central- og Nordeuropa. Markederne har generelt hørt for lidt fra Vestfrost i de senere år.



- Vores eksterne analyse

fortalte os tydeligt, at der langt fra er kommet tilstrækkeligt nye produkter de seneste tre-fire år. Det er derfor, vi

i den kommende tid præsenterer hele tre nye produktkoncepter, siger adm. direktør Torben Sørensen.



Vestfrosts

eksterne analyse rummede interviews med slutbrugere, forhandlere og distributører på seks europæiske markeder,

og svarene var entydige: I må være innovative og helt fremme med funktionalitet og design for at dække forbrugernes

behov. Siden har udviklingsfolkene haft travlt.



Til husholdningerne, der står for 75 pct. af omsætningen, har designeren David

Lewis, kendt fra B&O, medvirket til at skabe det ene banebrydende koncept. I et andet produktprogram med skabe og bokse til private

hjem har de to århusianske designere, Birgitte Smedegaard og Sine Weiss, taget udgangspunkt i, at kvinder har det store ord

ved køb i detailbutikken, og de har fulgt en række familier for at studere brugen af køle/fryse-udstyr. Resultatet

er blevet nyskabelser med det female touch, der har været savnet.



Til det kommercielle marked, der udgør 25 pct.

af salget og i fremtiden er en klar del af strategien, har københavnske Christian Bjørn Design gjort brug af sin viden

om, hvordan køl og frys til merchandise af store soft-drinkproducenters og bryggeriers varer bedst muligt løser opgaven.



Alle

nyheder og det nye logo, der med frostsymbolet symboliserer den klare fokusering, præsenteres af en Vestfrost-styrke på

over 20 mand på HomeTech-messen i Köln fra 25. februar. At de nye produkter overhovedet blev klar skyldes, at udviklingstiden

i virksomheden er reduceret fra 24-26 måneder til 12-14 måneder.

Krav til leverandører

Leverandørerne

har også oplevet, at det er blevet nye tider på Vestfrost. Fire-fem strategiske partnere inden for sprøjtestøbte

emner og andre komponenter har været med fra projekternes start og har kunnet sætte deres præg.



- Den integrerede

udviklingsproces har været meget udviklende for både os og leverandørerne. Vi har haft et fælles mål

om at levere produktet i den rigtige kvalitet, til rette tid og til den rigtige pris, siger Torben Sørensen.



Vestfrost

har i flere år flirtet med tanken om at producere i lavtlønslande. Som en udløber af disse tanker blander virksomheden

sig i, hvor leverandørerne får produceret deres dele.



- Vi har en fast tro på, at der fortsat vil være

en relativt stor produktionsbase her i Esbjerg, men den skal fintunes og effektiviseres. Vi vil dog få mere global sourcing

af komponenter og systemløsninger, og vi opfordrer vore leverandører til at sikre sig, at de har produktion i udvalgte

lavtlønsområder. Man kan sige, at det er hjælp til selvhjælp, siger Torben Sørensen.



Opfordringen

gælder 10-15 danske og europæiske leverandører. Et eksempel er, at over 100 plastværktøjer er produceret

i Kina - med kæmpebesparelser. Komplekse højvolumenkomponenter skal produceres ret tæt på Vestfrost, andre

komponenter i stigende grad i lavtlønslande.



- De mange initiativer, vi har foretaget, er for at sikre Vestfrost på

et benhårdt internationalt marked i fremtiden. De mange nye produkter skal også gøre os i stand til at tage markedsandele.



Vækststrategien

for 2003 er opfyldt med en vækst på seks pct. i forhold til en 2002-omsætning på 1,1 mia. kroner, og regnskabet

er på plusgrader. Torben Sørensen vil ikke sætte tal på væksten i år på et verdensmarked præget

af den lave dollarkurs. Men nu er hjemmearbejdet gjort.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen