Berlingske Business

Vi er næsten som en stor familie

14BUSComwell-i-Roskilde.jpg
Comwell er med i konkurrencen om at blive Danmarks bedste arbejdsplads.

Ordet familie går igen, når sammenholdet på arbejdspladsen skal beskrives på mange af de arbejdspladser, der placerer sig højt i årets konkurrence om Danmarks bedste arbejdsplads. Det gælder blandt andet i en hotelkæde, en IT-virksomhed og et konditori.

»Vi er nærmest som en stor familie. Sammenholdet er supergodt, og her er en virkelig god stemning.«

Når tjener Trine Nielsen skal beskrive sin arbejdsplads, Comwell i Roskilde, bliver der ikke fedtet med begejstringen. Hun er engageret i sit arbejde og kan f.eks. finde på at købe dekorationer til restaurationen, hvis hun falder over noget velegnet, når hun er ude på privat indkøbstur. Desuden er hun gået i gang med at videreuddanne sig indenfor ledelse. For nylig blev hun kåret til kvartalets medarbejder af ledelsen på hotellet, fik overrakt et diplom og en gave, og fik ros og anerkendelse for at have rykket sig fagligt og altid at være smilende og imødekommende.

Blod er tykkere end vand, men ledelsen i en del af de virksomheder, der som Comwell placerer sig højt i årets konkurrence om Danmarks bedste arbejdsplads, er ikke blege for at sammenligne forholdet til jobbet og kollegerne med det, man har til sin familie. Og det føles øjensynlig heller ikke fremmed for nogle af medarbejdere at bruge sammenligningen med familie, når de beskriver den arbejdsplads, de er glade for.

bedste arbejdsplads 2013 McDonald's

Julie Vej, der ekspederer hos konditoriet La Glace i København, som er højt placeret i kategorien mindre arbejdspladser, siger:

»Noget af det, jeg rigtigt godt kan lide her er, at vi er så forskellige, og der både er ældre og yngre. Det skaber et familiesammenhold. Man accepterer hinanden, som man er, fordi vi er så forskellige.«

Plads til familien

Hos La Glace lægger man vægt på at inddrage medarbejdernes familie i forskellige anledninger, f.eks. markerer man ansattes runde fødselsdage ved at inviterere deres familier ind til kaffe og kage på konditoriet. Og når en ansat skal være far eller mor for første gang, får de en hjemmelavet månedskalender med stork og ni ringe med gaver hængt i for at anerkende, at »et nyt medlem af La Glace-familien er på vej.«

Kagekone og direktør Marianne Stagetorn siger, at hun efter 24 år som selvstændig for længst har lært, at det betaler sig at passe godt på medarbejderne:

»Det er også en stor gave at få lov at dele andre menneskers livshistorie, blandt andet når de forelsker sig, skal giftes og have barn. Jeg blander mig gerne og giver ansatte råd om både uddannelse og kærester, selv om det ikke er ensbetydende med, at de hører efter. Det er meget sjovere at følge dem i mange år, end konstant at forholde sig til nye – selv om vi selvfølgelig også tager nye ind,« siger direktøren, der har oplevet en 50 procents stigning i omsætningen i de seneste måneder, efter at konditoriet har været portrætteret i en TV-serie.

Morgenmad samler IT-familien

Hos IT-virksomheden Conscia – som sidste år vandt prisen som Danmarks bedste arbejdsplads blandt de mindre virksomheder, og nu er vokset så meget, at man i år er rykket op blandt de mellemstore – er der også stor opmærksomhed på familiens betydning for trivslen på arbejdspladsen. Derfor inviteres medarbejdernes familier med til tilbagevendende sociale arrangementer, og der er mulighed for at arbejde meget hjemme, når der er behov for det.

En medarbejder, der er bosat i Ebeltoft, har små børn, en hustru med et krævende job og er ivrig idrætsudøver, møder derfor kun ind på kontoret i Brøndby få gange om måneden. Selv om der gøres plads til den slags individuelle hensyn, er det samtidig vigtigt at så mange som muligt af de ansatte mødes jævnligt – derfor er der også fælles morgenmad hver fredag, fortæller Mogens Bransholm, der er direktør i virksomheden:

»Vi har mange ansatte, der er ude at arbejde for vores kunder i andre virksomheder i længere perioder, så det er vigtigt at holde fast i vores fællesskab i Conscia-familien. Vi gør meget for at holde fast i vores værdier som en lille virksomhed, hvor alle kender hinanden, selv om vi har oplevet en voldsom vækst og har sagt velkommen til mange nye medarbejdere. Vi har rundet 60 ansatte, men vi samles alle for at sige velkommen til en nyansat og præsenterer os bordet rundt og fortælle, hvem vi er, også lidt om os selv som privatpersoner. Det tager efterhånden sin tid, men den er godt givet ud.”

Tæt enhed

Comwell har 650 ansatte, men det mærker tjener Trine Nielsen ikke i det daglige, for de ansatte er fordelt på 12 hoteller, og i Roskilde har hun godt 30 kolleger:

»Her på stedet kender vi hinanden godt alle sammen, og vi har det sjovt sammen – mange ses også privat eller mødes for at gå ud at spise. Det opleves ikke som en stor arbejdsplads i det daglige, men samtidig er jeg stolt over at være del af hele kæden. Vi gør det godt, synes jeg.«

Trine Nielsen forlod på et tidspunkt Comwell for at få arbejdstider, der passede til små børn. Hun savnede imidlertid sin gamle arbejdsplads og vendte hurtigt tilbage, og opnåede samtidig at få de morgenvagter, hun ønskede sig.

Generelt bliver de ansatte længere hos hotelkæden end gennemsnittet i branchen, og Trine Nielsens kollega, den 39-årige key-account manager Annette Elsberg, erklærer, at hun aldrig har haft en bedre arbejdsplads. For her får hun den plads, den frihed og det ansvar, hun trives med:

»Jeg har været andre steder, hvor jeg fik mere i løn. Men det er vigtigere for mig at have et arbejde, som jeg har lyst til at tage af sted til hver eneste morgen.«

Ansvar til alle

HR-chef hos Comwell, Lotte Marie Roesgaard vurderer, at netop det uddelegerede ansvar er en af de afgørende faktorer for medarbejdertilfredsheden:

»Vores branche er traditionelt meget hierarkisk, men hos os er strukturen så flad som mulig. Det betyder, at den enkelte hotelleder har et stort ansvar for at bære kulturen, og at vi opfordrer den enkelte medarbejder til at tage ansvar og selv løse situationer med gæsterne. Det kommer der meget godt ud af, men ind imellem kan det selvfølgelig også betyde, at en medarbejder træffer en beslutning, som er lidt skæv. Så får vedkommende at vide, at det næste gang en gæst klager over, at kaffen er kold, er det skudt lidt over målet at tilbyde en gratis middag som kompensation.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen