Berlingske Business

Verdens største netværker

SWITZERLAND-ECONOMY/
I hovedkvarteret i Geneve er Klaus Schwab og hans nærmeste godt klar over, at World Economic forum nødvendigvis skal rustes til at kunne leve videre den dag, hvor han ikke selv kan stå i spidsen. Foto:

Klaus Schwab er grundlægger af World Economic Forum og manden bag topmødet i Davos. Han har skabt et unikt forum – men vil det kunne overleve uden ham?

Den 6. januar udsendte pressechef, Fon Mathuros, en meddelelse om, at World Economic Forum ville kunne se frem til et rekordstort fremmøde i forbindelse med The Annual Meeting i Davos i Schweiz.

Det 45. årsmøde i World Economic Forum – under overskriften »The New Global Context« – ville tiltrække flere end 2.500 deltagere, herunder 1.500 topledere fra det globale erhvervsliv og flere end 40 stats- og regeringschefer.

De fleste europæiske lande ville blive repræsenteret af en premierminister, præsident eller kansler. Statsoverhoveder fra Afrika havde meldt deres ankomst sammen med ledere fra ASEAN-landene. De vigtigste latinamerikanske lande ville være repræsenteret på højeste niveau, ligesom Kina, USA, Japan og Rusland ville sende topfolk og delegationer i sværvægtsklassen.

Langhåret budskab

I en udtalelse fastslog grundlæggeren af WEF, Klaus Schwab, at mødet ville finde sted på et tidspunkt, hvor verdens ledere ville stå overfor udfordringer uden fortilfælde i historien, fordi udfordringerne på én og samme tid er så komplekse, forandrer sig så hurtigt og er så indbyrdes forbundne.

»At finde en måde at navigere gennem disse udfordringer med succes i 2015 er derfor en kritisk prioritet for enhver leder, ikke blot for at sikre bæredygtig vækst, men også for at genopbygge tilliden,« lød det fra Klaus Schwab.

23BUSDAVOS-Schwab-1.jpg

Han fastslog, at målet for årsmødet ville være at identificere svar på udfordringerne og give WEFs partnere mulighed for at skabe »positive og transformative forandringer«.

Eftersom en del af deltagerne ville komme rejsende fra krise- og krigsramte områder, ville World Economic Forum indkalde til både officielle og uofficielle møder for at være med til at »stimulere en fredsskabende indsats«.

Næppe noget andet menneske ville kunne slippe af sted med at udsende et så abstrakt og langhåret budskab – og samtidig kunne regne med, at verdens beslutningstagere indenfor politik og erhvervsliv ville finde det umagen værd at dukke op.

Men Schwab gør sjældent tingene som alle andre.

WEFs storladne, nogle vil sige svulstige slogan – »Committed to improving the State of the World« – ville næppe nogen anden turde bruge. Men Schwab gør det. Uden at blinke. Og han har i dén grad succes med sin mission.

Topmøde, der slår alt

I de sidste fem dage har den ellers stille og søvnige bjergby, Davos, udgjort rammen om et topmøde, som slår alt.

I byens store kongreshal, samt på utallige møder rundt om på byens hoteller, har deltagerne forsøgt at tage temperaturen på verdens tilstand, forstå de trends i verdensøkonomien, tage pejling af de nyeste teknologiske muligheder og trusler samt gjort forsøg på at formulere løsninger på svære udfordringer – hvad enten vi taler om truslen fra klimaforandringerne, uroen i Mellemøsten eller spændingerne mellem Vesten og Rusland.

10.000 kroner spørgsmålet er, hvordan det har kunnet lade sig gøre for Schwab at opbygge sin organisation og stable et så spektakulært årsmøde på benene? Svaret er, at ingen rigtigt ved det, men halvt i spøg og halvt i alvor har flere sagt, at han reelt har formået at opbygge sit eget FN.

Hagemann

Læser man formålsparagraffen, har organisationen pligt til at forbedre verdens tilstand gennem offentlig-privat samarbejde, ligesom organisationen skal engagere bl.a. politiske, forretningsmæssige og akademiske ledere i en fælles indsats for at forme globale, regionale og industrimæssige dagsordener.

Organisationen skal – sammen med andre – være med til at definere de mest vitale udfordringer og formulere løsninger. Og altid i en ånd af globalt medborgerskab.

En lukket klub?

En organisation med så vidtløftige mål vil selvsagt blive genstand for kritik.

Kritikerne af WEF har ofte svært ved at få øje på idealismen og anklager i stedet organisationen for at være et samlingssted for verdenseliten. De kritiserer i samme åndedrag årsmødet for at være en markedsplads, hvor erhvervsledere får adgang til toppolitikere og laver lobby for deres virksomheder og industrier.

Rigtigt er det, at der i løbet af årsmødet foregår et utal af lukkede møder, hvor erhvervsfolk og toppolitikere finder sammen. Alligevel har kritikken aldrig rigtigt gjort ondt eller bremset WEF.

BM

Når organisationen er blevet beskyldt for at være en klub for de rige og mægtige, har Klaus Schwab udvidet samarbejdet med NGOere og faglige organisationer. Når WEF kritiseres for at være en snakkeklub, har han sat fart på WEFs forsknings- og analysevirksomhed, som bl.a. udgiver en lang række rapporter med stor gennemslagskraft, og så har han desuden engageret WEF i endnu flere konkrete projekter, som skal gøre en forskel.

Når årsmødet er blevet anklaget for at være lukket og hemmeligt, har han sikret, at mange sessioner filmes og sendes direkte ud til publikum udenfor Davos. Og når WEF kritiseres for at have for mange ældre industrifyrster som medlemmer, tiltrækker han unge ledere og får ledere fra den nye digitale økonomi på banen.

Hele vejen igennem er det samtidig lykkedes for Klaus Schwab at fastholde en upartisk og idealistisk dimension i sin organisation. Og her er vi måske ved kernen af World Economic Forums styrke – og svaghed. For uhyggeligt meget afhænger af Schwabs intuition og netværk.

Svært generationsskifte

Siden han i 1971 for første gang indkaldte politikere og erhvervsfolk til at diskutere verdens udfordringer, har han skabt et unikt globalt netværk. Han kommer uden problemer igennem til præsidenter og premierministre, han er på fornavn med de største erhvervsledere på kloden, han kender geniale og banebrydende forskere samt nobelprismodtagere og top-økonomer, ligesom han taler med de mest indflydelsesrige meningsdannere i verdens medier.

Også flere af verdens religiøse over-hoveder, herunder Paven, har han kontakt til. Nogle mener, at han formentlig har et telefonnummer til Vor Herre. Andre siger, at man godt kan stryge ordet »formentlig«.

21BUSDAVOS-MEETING.jpg

En hel del af de indflydelsesrige mennesker har han set vokse til deres nuværende positioner, ligesom han i dag aktivt leder efter nye talenter, som han indlemmer i World Economic Forums netværk.

I sin fremtoning gør Klaus Schwab ikke meget væsen af sig. Han ligner mest af alt det, han engang var – en lidt distræt universitetsprofessor. Men man skal ikke være sammen med ham i mange minutter, før man fornemmer den sære blanding af ydmyghed og selvbevidsthed, der præger ham. Man skal heller ikke tage fejl af de abstrakte formuleringer, for få har mere insiderviden om punkterne på den globale agenda.

Ingen ny Schwab

I hovedkvarteret i Geneve er Klaus Schwab og hans nærmeste da også klar over, at WEF nødvendigvis skal rustes til at kunne leve videre den dag, hvor han ikke selv kan stå i spidsen.

Sammen med hustruen, Hilde, har han to børn, men de ventes ikke at tage over. I stedet er WEF blevet styrket af formelle strukturer – med et Foundation Board og et Managing Board – hvor bl.a. den tidligere danske SAP-topchef, Jim Hagemann Snabe, har fået en fremtrædende rolle.

22BUSChristian-Clausen-opsl.jpg

I de fora vil man i stigende grad være optaget af at sikre, at livsværket vil kunne bestå, når grundlæggeren er væk. Indtil nu har Schwab gennem 45 år været en suveræn ambassadør og et altafgørende omdrejningspunkt for organisationens vidtforgrenede globale indsats.

Når han ikke er der længere, skal institutionen kunne bære sig selv med et nyt og bredere lederteam ombord. En ny Schwab finder man næppe.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen