Berlingske Business

Vanskeligt at få gang i generationsskiftet

Jens Hansen er 57 år, og han har ejet og ledet sin virksomhed, JH Stål ApS, siden etableringen

i 1969. Jens er gift med Jytte, og de har 3 børn - Mette 33 år, Hanne 30 år og John på 26 år. Døtrene

Mette og Hanne har begge gode uddannelser, og de er lønmodta-gere i den offentlige sektor. Mette har de sidste fire år

været med i bestyrelsen, som også består af Jens, Jytte og John.


Sønnen John er uddannet værktøjsmager

og har arbejdet i virksomheden siden afslutningen af sin uddannelse i 1997. John løser en række opgaver, men Jens og

John har aldrig fået aftalt, hvilke konkrete opgaver og ansvarsområder John skal varetage. Flere af medarbejderne synes,

at John er "lidt af en fars søn", og det kniber tydeligvis med at skabe en platform, som John kan anvende i forbindelse

med en eventuel overtagelse.


JH Stål har 15 medarbejdere og de fremstiller kundespecifikke komponenter af høj kvalitet.

Hovedparten sælges til KM A/S, som er den virksomhed, hvor Jens i sin tid fik sin uddannelse som værktøjsmager,

og som han forlod i 1969 for at starte JH Stål med en aftale om, at KM køber sine komponenter hos Jens. 80 pct. af virksomhedens

produkter sælges i dag til KM. De øvrige 20 pct. sælges til andre virksomheder i Danmark. Salgsformen hos JH Stål

er "aggressiv venten ved telefonen", og den har ikke givet nye kunder de seneste år.


Indtjeningen har de seneste

år været presset pga stigende konkurrence fra andre danske virksomheder - indtil videre er det dog lykkedes at holde fast

i leverancerne til KM, men priserne er lave. Jens har ikke lagt planer for, hvordan han skal imødegå den stigende konkurrence.


John

vil gerne overtage virksomheden, men det er aldrig lykkedes ham at få sin far i tale om dette følsomme emne - Jens siger

ikke, når jeg dør, men hvis jeg dør! Døtrene har ikke fælles holdning til spørgsmålet

om generationsskifte, men de og deres bedre halvdele har store forventninger til, hvad de skal have udbetalt i forbindelse med et

generationsskifte - inden for familien eller i forhold til en ekstern køber. Hanne, der jo ikke er med i bestyrelsen, ser nærmest

virksomheden som et guldæg. Fru Jytte har forgæves forsøgt at bringe spørgsmålet om generationsskifte

på banen i forhold til Jens.


Hvordan kommer de i gang med deres generationsskifte? Et generationsskifte består af

en række bløde faktorer, der handler om ejerens og familiens ønsker, samt sikring af forretningsgrundlag og fremtidig

ledelse. Endvidere består generationsskiftet af en hård del, der kræver viden om økonomi, skat, jura, prissætning

mv. Ejeren har af gode grunde ingen erfaringer i at gennemføre et generationsskifte, og det er ofte medvirkende til at spørgsmålet

fortrænges eller udskydes.


Tid til at tænke, og tid til at planlægge er vigtige ingredienser i et succesfuldt

generati-onsskifte, og derfor gælder det om at komme i gang i god tid.


TIC har erfaringer med generationsskifte, og TIC

er den uvildige dialogpart, som kan hjælpe med at skabe overblik, få hul på processen og formidle kontakt til nødvendige

specialister.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen