Berlingske Business
17:06Børsen er lukket: Pandora-aktien fik stor succes efter shorting-presset blev mindsket

Vanskeligt at blande sig ved mistanke om sort arbejde

416537164.jpg
Hvad gør chefen, når han har mistanke om, at en af hans medarbejdere betaler sine håndværkere sort? Foto: Iris

Private virksomheder kan kun i sjældne tilfælde sanktionere medarbejdere, som bruger sort arbejdskraft i deres fritid.

I sidste uges dilemma på business.dk har it-chefen Jesper overhørt en medarbejder fortælle om en række private husprojekter, som Jesper fornemmer er udført med sort arbejdskraft. Da Jesper spørger ind til det, vil medarbejderen hverken be- eller afkræfte det. Både som privat samfundsborger og en del af virksomhedens ledelse er Jesper i tvivl om, hvad han skal gøre ved det. Han overvejer at give medarbejderen en advarsel. Det er dog problematisk, forklarer teamchef og advokat hos Lederne Malene Saaby

- Ansættelsesretsligt set kan virksomheden ikke gribe ind, da det som sådan ikke har med virksomheden at gøre og desuden foregår i privat regi. Selv hvis Jesper havde mulighed for at gribe ind, kunne han få svært ved at bevise sin påstand, siger Malene Saaby.

345688460.jpg

Det er op til diskussion, hvorvidt man som borger har en moralsk forpligtelse til at melde det til SKAT.

- Det står naturligvis Jesper frit for at kontakte SKAT med sin bekymring som privat borger, men der er i Danmark ikke anmeldelsespligt. Så juridisk har han som borger ikke pligt til at melde det, og virksomheden har ikke ret til at sanktionere det, fastslår Malene Saaby og peger derfor på løsning nummer tre, hvor virksomheden ikke griber ind.

Malene Saaby foreslår dog, at Jesper kan tage en uformel snak med medarbejderen om, at sort arbejde strider mod virksomhedens værdier og ønske om at bidrage til samfundet.

313240559.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen