Berlingske Business

Vær varsom med at sige »mine medarbejdere«

31BUSPix-Vibeke-Skytte-1926.jpg
Ledernes direktør, Vibeke Skytte, anbefaler, at man siger "mit team" i stedet for "mine medarbejdere", hvis man er chef.

Sprog betyder noget, konstaterer direktør Vibeke Skytte, som i denne klumme fortæller, hvorfor hun ikke er begejstret for vendingen »mine medarbejdere«.

Jeg udøver ledelse i praksis på den måde, at jeg prøver at forstå, hvad der driver de mennesker, der er omkring mig. Hvad det er, der trigger dem, hvad det er for nogle ting, som de tænder på.«

Citatet kommer fra CEO Niels Buus fra GomSpace, der er verdens førende producent af nanosatellitter, og som i november 2017 blev den 16. modtager af Danmarks mest prestigefyldte lederpris, prisen som Årets Leder.

Hvis jeg skal være helt ærlig, havde jeg faktisk ikke tidligere hørt om Niels Buus, før han blev nomineret til ledelsesprisen sidste år. Men kåringen har gjort mig nysgerrig på Buus, hans virksomhed og hans måde at udøve ledelse på.

Ovennævnte citat giver en meget god indikation af, hvilken ledelsesstil han praktiserer, og hvorfor han er en værdig bærer af titlen som Årets Leder. Jeg fornemmer, at han er en type leder, som rigtigt mange medarbejdere gerne vil følge.

299940266.jpg

Jeg er selv stor tilhænger af den ledelsesstil, som jeg oplever, at Niels Buus praktiserer. Jeg har en stærk tro på, at hvis vi får øjnene op for, hvor vi hver især har vores styrker, er der et stort potentiale at arbejde med for både den enkelte medarbejder og for virksom­heden.

I et interview med Niels Buus, der blev foretaget af magasinet Lederne i forbindelse med kåringen, siger han noget, som jeg hæfter mig meget ved, nemlig at han ikke bryder sig om udtrykket »mine medarbejdere«.

For som han siger: »Alle de mennesker, der sidder herinde, er frie og individuelle mennesker. Vi er her for at nå et mål – vi er her ikke for at opretholde en organisation.«

Ligesom Niels Buus er jeg heller ikke begejstret for, at man som leder bruger udtrykket »mine medarbejdere«, og jeg har altid selv brugt udtrykket »mit team«, hvilket for mig sender et signal om en større samhørighed og respekt for hinanden, hvad enten vi er ledere eller medarbejdere. I virkeligheden er vi jo blot mennesker i en virksomhed, som arbejder hen mod et fælles mål, men vi har alle fået tildelt forskellige roller, vi skal udfylde – nogle er ledere, og andre er medarbejdere.

»Mine medarbejdere« giver for mig også et billede af stor distance mellem leder og medarbejdere, og det sender et signal om magt. Og ja, der vil altid være et magtforhold mellem leder og medarbejder, og det vil altid være lederen, der har det sidste ord. Men det behøver lederen ikke forstærke ved italesættelsen »mine medarbejdere«, hvilket jeg også tror kan være med til at skade lederens »leder-brand«.

15BUSLars-Vinge-Frederiks#2.jpg

Som ledere udvikler vi vores eget brand, og det skabes helt naturligt af den måde, vi handler og agerer på, og ikke mindst af den måde, vi taler på. Derfor bør vi som ledere være særligt opmærksomme på, hvilke signaler vi sender til omgivelserne.

Vores »leder-brand« vil helt sikkert være afgørende for, om medarbejderne vil følge os. Det er jo ikke ukendt, at når medarbejdere skifter job, er det ikke altid kun på grund af mulighederne for nye udfordringer, men også på grund af ledelse, og det kan meget vel hænge sammen med lederens brand.

Men ikke kun i forhold til medarbejdere og interne forhold er det vigtigt at have et godt »leder-brand«. En topleder som f.eks. Niels Buus er den, der står frem i offentligheden og udtaler sig til medierne, og han bliver naturligt den, som vi tænker på, når vi ser og hører om GomSpace eller tænker på Årets Leder 2017. Han har et stærkt personligt brand, og det han har bl.a., fordi han er meget bevidst om sin ledelsesstil.

Jo mere vores brand som leder stemmer overens med de mennesker, vi grundlæggende er, desto lettere er det at få vores medarbejdere at følge os som ledere.

Vibeke Skytte er direktør i interesse- organisationen Lederne

22BUSAllan-Soegaard-Larsen-.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen