Berlingske Business

Vær skarp på persondataloven

414416566.jpg
I sidste uges dilemma var Tina i tvivl om, hvad hun skulle gøre, da hendes tidligere medarbejder optrådte på en del billeder i virksomhedens salgsmateriale. Foto: Iris.   

Ledere kan nemt komme på kant med persondataloven, og snart bliver bøderne sat op.

I sidste uges dilemma på business.dk var marketingschefen Tina i tvivl om, hvad hun skulle gøre. Hendes tidligere medarbejder Jesper optræder på en del billeder i virksomhedens salgsmateriale, der blandt andet ligger på virksomhedens hjemmeside. Jesper har nu bedt Tina om at fjerne billederne af ham. Det vil Tina meget nødigt, da hun er glad for billederne og husker, at Jesper meldte sig frivilligt til at blive fotograferet.

»I dette dilemma er der faktisk kun ét rigtigt svar. Tina skal respektere Jespers ønske og fjerne billederne,« siger teamchef og erhvervsjurist hos Lederne Jakob Bork, som dermed peger på løsning nummer to.

Han forklarer, at situationer som denne falder ind under persondataloven, hvor man skelner mellem portrætbilleder og situationsbilleder.

»Her er der tale om billeder, hvor Jesper tydeligt kan ses, og hvor der er fokus på ham. Derfor vil man vurdere, at han har ret til at få fjernet billederne. Det gælder også, selvom han i sin tid har givet samtykke
til at medvirke i salgsmaterialet,« siger Jakob Bork.

457572442.jpg

Ifølge persondataloven kan et samtykke nemlig altid kaldes tilbage - medmindre man er blevet honoreret eller har indgået en aftale, hvor person på billederne har overdraget retten til sine billeder.

»Hvis virksomheden hyrer en model, som de betaler, så køber virksomheden retten til at bruge billederne, som de vil, men i det her tilfælde har Jesper ikke modtaget penge for sit modelarbejde. Det fremgår heller
ikke af dilemmaet, at virksomheden og Jesper har indgået en aftale om billedernes ejerskab, og derfor ejer han selv sine billeder,« siger Jakob Bork.

521200120.jpg


Han anbefaler, at man kontakter Datatilsynet, hvis man er tvivl om reglerne for brug af medarbejderbilleder.

»Fra maj 2018 træder en ny forordning i kraft, hvor bødeniveauet for brud på persondataloven skyder i vejret, så virksomheder gør klogt i at sætte sig ind i reglerne eller bede Datatilsynet om hjælp, hvis de er i
tvivl om, hvad de må og ikke må,« fastslår Jakob Bork.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen