Berlingske Business

Vær nysgerrig, når medarbejderne siger op

ugens
Foto:

Det er en gammel sandhed, at det er bedre at have dygtige medarbejdere, der rejser, end ukvalificerede medarbejdere, der bliver. Alligevel kan det være en god idé at finde ud, hvorfor de ansatte siger op.

I sidste uges dilemma, der har været til afstemning på business.dk, oplever HR-chefen Gitte, at det igen og igen lykkes konkurrenten at ”stjæle” de medarbejdere, som Gitte har lagt energi og sjæl i at rekruttere, oplære og videreuddanne.

Se dilemmaet her:

ugens

Flemming Andersen, ledelsesrådgiver hos Lederne, har forståelse for, at det kan være irriterende, men minder om, at det er en del af spillet på arbejdsmarkedet:

- HR-chefen kan i første gang opfatte det som en anerkendelse af sin indsats. Men når det er sagt, vil det give mening at komme til bunds i, hvorfor Gittes medarbejdere lader sig friste af konkurrenten, forklarer Flemming Andersen.

Ledelsesrådgiveren peger dermed på løsningsmulighed nr. tre:

- Man kan selvfølgelig godt prøve at ”købe” medarbejderne ved at lægge noget ekstra i lønposen og blive lønførende i området. Men det er ikke min erfaring, at det på sigt giver loyale medarbejdere, siger Flemming Andersen.

Der kan nemlig være mange andre årsager end lønnen til, at medarbejderne tager imod konkurrentens tilbud.

- Jeg vil anbefale HR-chefen at lave fratrædelsesinterviews med medarbejdere, der vælger at sige op. På den måde kan man finde ud af, om der er et mønster i årsagerne, og om det er noget, man kan gøre noget ved, siger Flemming Andersen.

Nogle gange er det helt banale ting der er gået galt, f.eks. en kommunikation hvor man har talt forbi hinanden, som ligger til grund for en opsigelse. Det kan også være den generelle relation mellem leder og medarbejder, mangel på anerkendelse eller ufleksible arbejdstider. Når man har fået et overblik over, om der er et mønster i, hvor skoen trykker, kan man som HR-chef begynde at arbejde på forbedringer:

- Det optimale er jo, at man kan skabe en arbejdsplads, hvor folk er glade for at være, samtidigt med at de skaber resultater,og hvor medarbejderne føler, at de kan udvikle sig til værdi for både sig selv og arbejdspladsen, siger Flemming Andersen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen