Berlingske Business

Vær åben om politisk fortid

517262182.jpg
Når fortiden ikke skal frem

Internettet gør det svært at skjule, hvis man har ytret sig kontroversielt i det offentlige rum – derfor kan man ligeså godt være åben.

Henning var i sidste uges dilemma på business.dk lige blevet ansat som leder af en økonomiafdeling i en større produktionsvirksomhed. For ti år siden var Henning aktiv i en stærkt højreorienteret forening. I den forbindelse udgav han flere videoer og artikler med meget kontroversielle budskaber. Budskaber, han i dag tager afstand fra. Henning er i tvivl, om han skal fortælle sine nye kollegaer om det eller lade som ingenting.

»I dag kan man næsten være sikker på at blive Googlet af kommende medarbejdere og kollegaer. Derfor kan Henning ligeså godt tage udgangspunkt i, at det ikke er nogen hemmelighed, at han har givet udtryk for nogle kontroversielle holdninger. At han har haft nogle politiske overbevisninger, som er kontroversielle i nogens øjne, har intet at gøre med hans evner som leder,« siger ledelsesrådgiver hos Lederne Birgitte Alstrøm.

107589404.jpg

Hun understreger, at han ikke har pligt til at sige noget om det. Men det kan af flere grunde være en god idé at være åben.

»Han kan undgå rygter og spekulationer, hvis han er åben om sin fortid. Ved at afmystificere det, får han også en lejlighed til at understrege, at hans holdninger i dag er nogle andre. Vælger han at sige noget om det, skal han selvfølgelig også være klar på at besvare folks spørgsmål,« siger ledelsesrådgiveren.

370883753.jpg

Birgitte Alstrøm hælder til løsning nummer et, men lægger vægt på, at det bør siges, når det forekommer naturligt.

»Han skal ikke som det første samle alle til et møde og fortælle om det dér. Hvis han har lyst til at sige det, skal han mærke, hvornår det forekommer naturligt i de samtaler, han indgår i. Der kan for eksempel sagtens opstå en god og uformel snak om det under frokosten i kantinen,« påpeger Birgitte Alstrøm.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen