Berlingske Business

Vækstfonden tæt på at spænde ben for spilsucces

Det koster rigtig mange penge at udvikle et pc-spil i høj international klasse, og risikovillig kapital er pt. en mangelvare.

Derfor var den danske iværksætter-virksomhed Mediamobsters tvunget til at tænke kreativt, før det lykkedes

at tilveje bringe den nødvendige finansiering. På tre år lykkedes missionen, og spillet Gangland tegner til at

blive en bestseller og ventes at booste sidste års omsætning på 2,6 mio. kr. til det ti-dobbelte i år.

Kritisk

farvel

Undervejs fik Mediamobsters hjælp af Vækstfonden, men det samarbejde var tæt på at rive gulvtæppet

væk under virksomheden.



- På et kritisk tidspunkt i virksomhedens historie sprang Vækstfonden fra et løfte

om yderligere kapital, som man ellers havde stillet os i udsigt. Virksomheden blev næsten uden varsel kastet ud i en krise,

da vi på kort tid skulle skaffe penge til at betale lønninger, siger Christian Majgaard, der er administrerende direktør

i Mediamobsters.



Selskabet blev reddet på målstregen med en kontrakt med det internationale spilforlag Whiptale Interactive.



Da

kontrakten var i hus og selskabet reddet skulle Vækstfonden ud af ejerkredsen, mente Mediamobsters.



- En virksomhed som

vores kan ikke overleve med en passiv investor i ejerkredsen. Men efter redningen vendte Vækstfonden rundt på en tallerken. Det

var svært at få dem til at trække sig, men det lykkedes til sidst.



Christian Majgaard vil anbefale virksomheder

at søge hjælp hos Vækstfonden, men de bør prioritere lånekapital frem for egenkapital.



- Det

var godt for os i en periode, men de skuffede os da vi for alvor havde brug for hjælp i en kritisk situation. I vores tilfælde

manglede de kompetencer til at vurdere det marked som vores selskab befinder sig i. Begrundelserne for deres afslag var irrationelle

og byggede på ikke underbyggede teser, siger Christian Majgaard.

Flere aktiviteter

I dag arbejder 15 medarbejdere

fuldtids på udvikling af computerspil. Men helt fra begyndelsen i 2001 har stifterne - foruden Christian Majgaard er der tale

om Adam Gregersen og Benedict Ødemotland - skaffet brød på bordet gennem udvikling af brætspil, websites

og webspil samt arbejdet på tilvejebringelse af kapital fra en række investorer. Sidstnævnte inkluderer blandt andet

venner, familie og Teknologisk Innovation.



- Vi ser os selv som en underholdningsvirksomhed, men blev betragtet som et IT-selskab.

Dem ville ingen investorer overhovedet røre ved i 2001, siger Christian Majgaard.



- Den samlede finansiering er et kludetæppe

syet af mange forskellige kilder. Fra start havde vi en vision om at lave et computerspil, men indtil drømmen blev en realitet

skulle der brød på bordet, siger Christian Majgaard.



Og det er ikke kun computerspillene som tegner til at blive

en succes, også brætspillene har et potentiale.



- Vi overvejer at skille brætspillene ud i et selvstændigt

selskab, så der kan komme mere fokus på denne del af forretningen. Vi har i dag en portefølje på seks spil,

og enkelte af dem har et stort uudnyttet potentiale, mener Christian Majgaard.



Det mest lovende er måske "Send Aben

Videre", der blev kåret som årets brætspil i 2003 i Danmark.



- Jeg er ret sikker på at netop dette

spil har muligheder for at ryge helt til tops i verden og kan måle sig med eksempelvis Trivial Pursuit. Dem som har prøvet

det er meget begejstrede.

Flere medarbejdere

Computerspils-aktiviteterne vil også blive intensiveret.



- Vi forventer

en fordobling i antallet af medarbejdere alene i år. Gangland er allerede en så stor succes, at vi helt sikkert skal lave

en opfølger. Men selskabet skal ikke nødvendigvis blive meget større, siger Christian Majgaard.



Modsat de

fleste andre virksomheder i branchen, er han ikke overbevist om, at det kun er de allerstørste som overlever.



- Jeg tror

branchen bliver fragmenteret, og der bliver plads til mindre producenter af spil. I dag er markedet domineret af amerikanske producenter,

men jeg ser et håb for den europæiske spilindustri som vil vokse.

Åben for salg

I forvejen har ligeledes

danske IO Interactive haft succes på det internationale marked og præsteret tophits som spillene Hitman 1+2.



IO Interactive

blev fornyligt solgt til udlandet for lidt mere end en kvart million kroner. Og tanken om et salg af Mediamobsters ligger ikke fjernt

for stifterne.



- Vi vil meget gerne sælge videre, hvis det er til den rigtige pris og til gavn for virksomheden.



Mediamobsters

er ikke den første virksomhed som Christian Majgaard har sat i søen.



Efter endt eksamen som Cand. Oecon fra Århus

Universitet 1993 stiftede han med to partnere et selskab som senere udviklede sig til flere bl.a. spil-distributionsselskabet Funsoft

og internetvirksomheden Netguide, som senere blev solgt til 2M Invest.



I februar 2001 blev han udnævnt til dansk direktør

for dot-com-virksomheden Boxman, der dog et halvt år senere blev revet ned med dotcom boblens brist.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen