Berlingske Business

Væksten er den største udfordring

Hvad er det egentlig Danmark skal leve af i fremtiden. Man kan spørge politikere og nedsætte kommissioner. Men man kan

også gå ud i virkeligheden og finde ud af det.



En af dem, der kan levere et svar, er Annette Krath Poulsen, 37 år

og på fjerde år selvstændig industriel designer med domicil på Frederiksberg.



Sammen med to it-partnere

har hun udviklet en ny service "kaphandi.dk", et "tilgængeligheds-site" på nettet, hvor handicappede

ved at lægge deres egen person- og handicap-profil ind, kan planlægge ture og udflugter rundt om i Danmark. Hun har arbejdet

på systemet og databasen i over to år. Til for-året er kaphandi klar til at blive lanceret.



Perspektivet er,

at alle danske steder, såsom bygninger, offentlige rum, attraktioner, museer, hoteller og forlystelser, registrerer sig på servicen

og siden får tildelt en slags tilgængeligheds-smiley.



Annette Krath Poulsen har sammen med sine to it-partnere arbejdet

på projektet i over to år. De fleste af udviklingspengene er kommet fra fonde og resten er kommet fra Dansk Center for

Tilgængelighed, som skal drive servicen når den er færdigudviklet.



Projektet ville kun kunne realiseres i

et l and som Danmark, hvor vi har en viden og kultur omkring behandling og genoptræning af handicappede, som ikke findes i ret

mange andre lande. Men den viden og de erfaringer kan vi sælge, når de materialiserer sig i en web-løsning af kaphandis

format.

Bliv selvstændig.

"Kaphandi" er ikke det eneste svar, Annette Krath Poulsen kan give på, hvad

vi skal leve af.



Hun mener simpelthen også, at stadig flere danskere må etablere sig som selvstændige og skabe

deres egen fremtid. Dermed kommer de også til at skabe Danmarks.



At etablere sig som selvstændig er under alle omstændigheder,

hvad Annette Krath Poulsen selv har gjort.



Hun tog afgang fra Kunstakademiets Arkitektskole med speciale i industriel design

i 1994 og søgte i 1995 et af de sjældent opslåede job som industriel designer.



Arbejdsgiveren var Hudevad

Radiator Fabrik i Årslev på Midtfyn. Og hun fik det i konkurrence med 21 andre.



Selvom geografien passede Annette

dårligt, valgte hun pendler-tilværelsen og rejste frem og tilbage mellem København og Fyn.



Det har hun aldrig

fortrudt, for i de tre år, hvor hun bestred jobbet fik hun skabt en række nye radiator-designs -og vigtigst af alt - hun

lærte, hvordan man indarbejder designløsninger i industriel produktion.



Efter tre år måtte Hudevad indskrænke

og det gik ud over Annettes designjob. Men hun fik nye opgaver -bl.a. som konsulent for danske firmaer indenfor den sektor, der fremstiller

hjælpemidler til handicappede. Og ad den vej blev hun også sporet ind på "kaphandi".

Vækstens

dilemma

I dag er Annettes største udfordring hvordan og hvor meget hun skal vokse med kunderne.



- Især 2003 var et

godt år med mange nye opgaver. I dag er jeg 37, tiden er fløjet af sted med hårdt arbejde og jeg skal overveje

om jeg tør ansætte flere folk, eller jeg fortsat skal arbejde med kolleger i netværk, fortæller Anette Krath

Poulsen, der midt i sin virksomhedsudvikling heller ikke helt har forladt tanken om på et tidspunkt at stifte familie og få børn.



Hun

sender et sigende blik til Christina - en freelancearkitekt, som arbejder stadig mere for Annette Krath Poulsen og hendes firma, AKP Design.

Kan Annette nå at lære nok fra sig, kan hun måske både have familie og drive firma på en og samme tid.

Annettes dilemma er, at hun er nødt til at vokse med kunderne. For ellers er de der ikke længere.



- Jeg har opbygget

nogle kernekompetencer indenfor industriel design af energiløsninger og indenfor handicap-sektoren.



De kompetencer er

nu demonstreret så tydeligt for markedet, at opgaverne begynder komme i en lind strøm.



- Men de kommer i tillid

til den kvalitet, jeg har vænnet kunderne til. Og jeg skal nu finde ud af, hvordan jeg organiserer virksomheden, så den

kan levere i samme kvalitet uden, at jeg selv skal have fingene ned i det hele. Jeg skal være projektleder og direktør

fremfor designer - det er udfordringen lige nu, siger Annette.

Hårdt slid

AKP Design er et personligt ejet firma,

så vi kan ikke få regnskabstal og andet, der kan dokumentere Annettes succes. Men vi kan se det på antallet af opgaver

og den voksende referance-liste.



For Annette Krath Poulsen har det hårdeste i de fire år som selvstændig været

at finansiere sine udviklings projekter - søge fondsmidler og få det hele til at hænge sammen. Det sjoveste har

været friheden til at gennemføre egne ideer og se dem realiseret.



I opbygningsfasen har der været perioder,

hvor Annette har tvivlet på, at resultaterne ville være det hårde slid og indsatsen værd. Men hun fortryder

ikke sin selvstændighedstrang i dag. Skulle hun give et par gode råd til andre, der vil være selvstændige,

så er de her i prioriteret række følge:







1. Erkend dine styrker og svagheder og omgiv dig med mentorer

og partnere der kan supplere dine kompetencer.







2. Skab gode vækstforhold for idéen / virksomheden -anvend

de rette kompetencer i forhold til de forskellige opgaver (f.eks. udvikling, fremstilling og salg).







3. Hold fast i gode

relationer til samarbejdspartnere og kunder - det er meget lettere at bevare en god relation end at skabe nye fra bunden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen