Berlingske Business

Universitet bag ny produktudvikling hos aluminiums-producent

Hvordan omdanner man en traditionel maskinfabrik, der leverer stål og aluminiumsprofiler, til en moderne produktudvikler, der

er baseret på viden om metaller og konstruktioner.



At det ikke er ganske nemt kan Frits Christiansen, indehaver af Aalborg Aluminiums

Industri på Gørtlervej i Ålborg skrive under på. Men han er i fuld gang med at gøre forsøget,

og de første posivite resultater har vist sig. .



Frits Christiansen er 55 år. Han er uddannet automekaniker, blev

senere maskingeniør og har 25 års erfaring fra den rustfrie stålindustri - især inden for procesanlæg

til fødevaresektoren.



For fem år siden følte han, at der skulle ske noget andet. Han tog en MBA i international

markedsføring og virksomhedsledelse og prøvede sig selv af på jobmarkedet med de nye kompetencer, men nåede

til den konklusion, at han måtte skabe sin egen fremtid.



Derfor etablerede han Chrisco Engineering, der rådgiver

om leverancer af procesanlæg til levnedsmiddelindustrien.



Og i 2001 købte han Aalborg Aluminiums Industri, der

var leverandør af generelle smede- og maskinopgaver i stål, rustfrit stål og aluminium.



Aalborg Aluminiums

Industri beskæftiger i dag seks metalarbejdere. Oprindelig var virksomheden primært baseret på underleverancer af metaludskæringer

til en enkelt stor aftager. I dag er kundeporteføljen mere spredt, og der satses på udviklingsopgaver.



F. eks. har

fabrikken netop udviklet et særligt løfteåg af aluminium til brug i kraner. De traditionelle løfteåg

er fremstillet i stål, men det nye åg af aluminium er lettere og har derfor en større løfteevne.



Ideen

til produktet fik Frits Christiansen hos en kunde. Det er udviklet i samarbejde med en produktionsingeniør fra Ålborg

Universitets Centers Institut for Produktion og sættes nu i forhandling hos den store tyske værktøjs- og metalvare-grossist

Carl Stahl.



Ingeniøren på AUC har foretaget alle beregninger og bidrager med konstruktionstegninger. Ingeniøren

aflønnes på timebasis. Men samarbejdet med AUC har samtidig medført, at en del studerende laver opgaver for Aalborg

Aluminiums Industri og dermed bidrager til virksomhedens udvikling. F. eks. er seks studernde, der tager speciale i kommunikation, nu

i gang med at formidle Aalborg Aluminums Industris produktbudskaber via et medieshow til udstilingsbrug og brochurefremstilling.



Samarbejdet

med universitet gør samtidig, at virksomheden kan dokumentere sine produkter og få dem certificeret med f. eks. CE-mærket.



Planen

er via bl.a. Carl Stahl at identificere nye opgaver, som kunder ønsker udviklet og produceret i Aalborg.

Teaterkunder

Frits

Christiansens private interesse for sejlsport har også ført ham i kontakt med bådproducenter. I den forbindelse

udvikler Aalborg Aluminiums Industri aluminiumsbaserede beslag til sejlskibsmaster.



- Vi forsøger at finde nye anvendelser

for aluminium på en række områder, fordi vi har udviklet en særlig kompetence i at arbejde med dette metal, siger

Frits Christiansen.



Et andet eksempel er teaterkulisser, som virksomheden leverer i aluminium, til bl.a. Det Kongelige Teater,

Ålborg Teater og operaen i Oslo.



Teateropgaven kom ind just, som Aalborg Aluminiums Industri havde mistet sin store enkeltkunde,

der hele tiden fokuserede på pris.



Aalborg Aluminiums Industri omsatte sidste år for små fem millioner kr. Frits

Christiansen har som princip, at han ikke tager imod tabsgivende ordrer for at udfylde ledig kapacitet. På det grundlag er det

foreløbig lykkedes ham at køre Ålborg-virksomheden med et lille plus på bundlinjen, selvom det indimellem

er svært, og ordrebeholdningen svinger meget. Lige nu kunne den f. eks. godt være større.

Metalfolk

lærer IT

Den største udfordring for Frits Christiansen har været at omstille virksomheden til mere viden-baseret

drift. Under det gamle ejerskab var ledelsesstilen meget autoritær, og der var ikke lagt vægt på at øge medarbejderstabens

kompetencer.



I dag arbejdes der på at gøre de ansatte mere selvstændige. De skal bidrage i udvikling af produkter,

og de skal også vide mere om IT - bl.a. har Frits Christiansen etableret IT-undervisning for metalarbejdere fredag eftermiddag,

hvor medarbejderne lærer en række grundlæggende færdigheder, så IT efterhånden også kan

holde sit indtog i produktionen.



Frits Christiansen giver selv en halv timeløn og kaffe og kager - den resterende tid

betaler metalarbejderne selv.



- Før jeg overtog virksomheden, var al afsætning baseret på pris. Da jeg ville

ændre denne politik og forsøge at skabe værditilvækst via produktudvikling, mistede vi efter et halvt år

vores største kunde. Det var hårdt. Men vi har siden satset på nye færdigheder og det har givet os nye kunder,

fortæller Frits Christiansen, der både er ejer, direktør, sælger, værkfører, indkøber

og stik-i-rend-dreng på en og samme tid.



Han lægger vægt på, at involvere medarbejderne mest muligt.



-

Jeg har kernen af den stab tilbage, som var med i virksomheden under det gamle ejerskab. Men jeg er ikke typen, der kommer og siger,

at sådan skal det være. Jeg giver mit input i udviklingsprocessen og så må metalarbejderne arbejde videre

på det grundlag. Men det begynder også at virke.



Frits Christiansen er dog nu ved at få lidt hjælp. Hans

kone, der oprindelig er pædagogmedhjælper, har sagt sin stilling op og er begyndt at lære bogholderi og andre kontorfærdigheder.



Hun

skal overtage en del af det administrative, være telefonpasser og i øvrigt kitte virksomheden sammen socialt, så

Frits Christiansen kan koncentrere sig mere om salg, markedsføring og udvikling.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen