Berlingske Business

Unge lyver til jobsamtalen

En ny undersøgelse fra rekrutteringsbureauet Manpower viser, at unge ofte lyver og fordrejer sandheden, når de er til jobsamtale.

Det gælder om at være kreativ, når man skal sælge sine kompetencer hos en kommende arbejdsgiver. Derfor vælger mange unge at overdrive og lyve sig til større erfaring og bedre meritter, når de er indkaldt til jobsamtale. Det viser en ny svensk undersøgelse fra rekrutteringsbureauet Manpower i samarbejde med Kairos Future.

Ældre jobsøgende er derimod mere tilbøjelig til at holde sig til sandheden. Ifølge undersøgelsen siger 72 procent af de jobsøgende i 60-årsalderen, at de altid vil være ærlige omkring deres CV. Blandt de 20-årige vil kun 45 procent være ærlige i deres CV.

Læs også på ErhvervsBladet.dk:
Sådan spotter du en CV-fusker
Pas på, hvem du anbefaler
En ud af otte jobansøgere lyver

Det er særligt interessen for det søgte job og ens egne personlige egenskaber, der overdrives, når ansøgningen sendes af sted. Således fortæller hver femte i hele undersøgelsen, at de ikke altid er helt ærlige om deres kundskaber.

Over 8.000 personer har deltaget i Manpowers undersøgelse.
      

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen