Berlingske Business

Unge bornholmske golf-iværksættere

Ideen til en vintergolfmåtte opstod hjemme hos Jesper Pihls forældre, der begge er habile golfspillere. Der fandtes nemlig ikke nogen rigtig god vintergolfmåtte. De første prototyper blev lavet hjemme hos forældrene. Bornholms Erhvervsråd satte Jesper Pihl i forbindelse med industriel designer Jakob Brahe fra Brahe Design. Herfra blev ideen gjort mere realistisk.

I dag ligger de ekskusivt emballerede golfmåtter "Global Tee Mat" ude i landets golfbutikker og sportforretninger. Men vejen her til har taget fire slidsomme år, hvor mange menneskers tilfældige møder og engagement har gået op i højere enhed.

Fordi en erhvervsrådgiver på Bornholms Erhvervsråd kendte Jakob Brahe - han laver nemlig noget for andre bornholmske virksomheder og har et sommerhus på golfbanen i Rønne - blev det ham, der samlede ideerne i system. Det var adgangstegnet til, at BG Bank lånte den dengang 24 -årige Jesper Pihl penge til projektet. Og nu skulle der findes en investor. En der ville føre ideen til produktion.

- På Bornholms Erhvervsråd kender Breno Thorsen Jakob Brahe og er samtidig en ven af min familie. Og derfor blev der skabt en kontakt. Kemien passede sammen, for i en periode snakkede vi sammen i døgndrift. Med Jakob Brahes overslag over projektet lånte BG Bank mig pengene på mit glatte ansigt - og så startede Brahe Design med at lave skitser efter de bolde vi kastede op i luften med hjælp fra et par kammerater, der er virkelig dygtig til golf. Vi har virkelig knoklet med det, fortæller Jesper Pihl, der i dag er blevet 28 år og arbejder i Råd og Dåd i Neksø på Bornholm. Plus selvfølgelig bruger hjernen til at fortsætte golfeventyret med flere geniale produkter.

Fra ide til virkelighed

På det tidspunkt blev golfmåtten lavet på et et stykke gummi med en gummitop på. Jakob Brahe tændte på ideen og gik i gang med en slags drejebog.

- I min skitseblok kom alle ideer ned. Skulle måtten have fjedre, børster eller fjedrende børster? Hvordan kunne den blive mere skridsikker end de eksisterende måtter, der flyver omkring? Skulle tees''ene kunne variere i længden? Kunne man lave en kunstig græsoverflade?, siger Jakob Brahe, der mest arbejder i netværk. Han arbejder både med store koncerner og små iværksættere og lægger en dyd i at give et signal om, at der falder en regning af hele tiden. For det virker skræmmende for især unge iværksættere.

- Men det kræver en fornuftig sandsynliggørelse af det enkelte produkt for at få finansieringen på plads. Især i Danmark, hvor vi lever i jantelovens verden. Som industriel designer skal der tænkes i materialer og processer, så kontruktører, ingeniører og producenter kan forstå tankerne. Derfor er kommunikationen mellem designer og brugere i idéfasen altafgørende, siger Jakob Brahe, der til sidst lavede en animation ud fra skitserne på computeren.

Investor på banen

Nu stod Jesper Pihl og skulle skaffe en investor. Heldigvis med en meget professionelt mappe i hånden. Og igen spillede tilfældighederne golfmåtten et puds. For Rasmus Rosenberg Larsens og Jesper Pihls fædre var begge i baneudvalget på Dueodde Golfbane. Rasmus'' far er selv opfinder og investor, men tænkte, at ideen var noget for hans søn.

Rasmus Rosenberg, der dengang var 22 år, var Danmarks yngste souschef i Jensens Bøfhus i Svendborg. Alligevel syntes han, at golfmåtten lød så interessant, at han mødtes med Jesper Pihl i påsken sidste år. Fordi faren selv er iværksætter har han selv haft drømmen om at træde den samme vej.

Og pludselig gik det stærkt. Igennem Fyns Erhvervsråd kom han i kontakt med forretningsmanden Erik Mølgaard fra Plasard i Svendborg. En driftig mand, der viste sig at blive en ildsjæl og en mentor for Rasmus Rosenberg i bestræbelserne på at virkeliggøre ideerne om golfmåtten. Finansieringen til produktionen faldt på plads i februar i år gennem Bornholms Erhvervsfond og Danske Bank og den virkelig støbningskamp gik i gang.

Farvel Svendborg

Med Erik Mølgaard livslange erfaring i produktionsmetoder i plast var den rette kontakt skabt. Der skulle nemlig være to hårdheder i måtten. Enderne skulle være hårdere, mens midten af måtten skulle være mere gummiagtig. Det endte også med, at græstæppet blev støbt direkte formen, så den er ikke til at rykke af. Alle forsøgene og prøverne tog et halvt år.

- Vi troede ellers, at vi var klar til markedsføringen i juni i år, men det blev altså først i oktober. Alting bliver udskudt. Som min far sagde, da vi fejrede, at lånet kom i hus: Alt, hvad der kan gå galt, vil gå galt. Og han har ret. Hver gang, der skal rettes nogle småting tager det mange ekstra dages arbejde, siger Rasmus Rosenberg, der har har flyttet til Bornholm for at virksomheden Rosenberg Solutions har base der.

Rasmus Rosenberg har sine venner i Svendborg og kæresten, der læser til sygeplejesker er også stadig på Fyn. Han laver grin med, at lige nu er bilen hans hjem, så kæresten vil alligevel ikke have set så meget til ham. For nu kører han land og rige rundt for at få solgt golfmåtten til butikkerne.

- Det har da ikke været et let skridt. Men man kan ikke sige A og så stoppe der. Skulle det her blive til noget stort, så var det en nødvendighed at flytte til Bornholm. Jeg er ikke typen der ligger søvnløs om natten. Men jeg vil ikke have en masse penge på kontoen. Penge skal ud af arbejde. Det er det, der gør mig glad. Jeg vil hver dag gå fløjtende på arbejde og hele tiden beskæftige mig med nye ting og nye investeringer, siger han.

Sammen er de to unge bornholmere ved at udvikle et net, der også kan sælges sammen med golfmåtten. På den måde kan alle stå på kontoret, altanen eller i haven og øve de svære golfslag.

Tænker kun på det

De to unge iværksættere vil gerne give deres viden og erfaring videre til andre, der vil gå i gang med et lignende stort projekt.

- Man får selvfølgelig sin viden, fordi man ofrer tid og penge. Men måske har vi ikke altid taget de rigtige beslutninger. Det her har jo været hele vores liv. Vores familie, venner og kærester hører om det hele tiden. Men netop derfor tror jeg, at det er blevet til noget. Vi vil så gerne det gerne og det engagement afgør om ideerne bliver til noget eller ej, siger Jesper Pihl, der er glad for, at de to ikke kendte hinanden på forhånd. For den udvikling de to har været igennem trækker mange kræfter. At skabe et produkt, et nyt marked og få solgt produktet.

For både idemanden og producenten er lykkelige for, at det lykkedes af sætte golfmåtten i produktion i Danmark - endda med moderselskabet på Bornholm.

Forløsningen

Idemanden Jesper Pihl og producenten Rasmus Rosenberg har indgået en licensaftale. Rasmus Rosenberg producerer og sælger "Global Tee Mat", som han også selv har designet emballagen til, mens Jesper Pihl får en del af omsætningen.

- Fra, at mig og min far lavede den første prototype og til at se, at produktet nu ligger ude i golfklubben på Dueodde er en kæmpeforløsning. Nu har jeg knoklet i fire år - og så er det fantastisk at se resultatet. Der er virkelig faldet en sten fra hjertet, siger Jesper Pihl, der havde de største kriser under designfasen.

Anderledes ser det ud for Rasmus Rosenberg, der nu kæmper med at få afsat produktet. Han mener nemlig, at det er vigtigt, at han han selv møder op.

- Det er det personlige salg, der virker. Ideen med måtten skal forklares og vises. Derfor har jeg fast arbejde nu. Inden jul satser jeg på at have været ude hos 50 forhandlere. To konsulenter kører i Jylland - udelukkende på provision, fortæller Rasmus Rosenberg, der synes, at salgsdelen er langt sværere og hårdere end han regnede med.

På Bornholm er det Jesper Pihl der står for salget. For selvom Rasmus Rosenborg har realiseret Jesper Pihl ide, så tager han ikke æren for noget.

- Goodwill''en er til Jesper Pihl. Det er jo ikke mit produkt, mens hans. Jeg skal på ingen måde spille på, at det er mit produkt. Jeg er bare produktions- og salgsmand, lyder parolen fra den beskedne 24-årige iværksætter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen