Berlingske Business

Undgå fem fejltrin i usikre tider

Undgå fem fejltrin i usikre tider - 7
Foto:

Når krisen kradser, kigger de fleste virksomhedsledere på muligheder for at tilpasse sig. Men hvordan? Her er fem reaktioner, der kan munde ud i alvorlige fejltagelser.

5. fejltrin
At antage at en bedring afhænger af, hvad lederne gør, og ikke af, hvad de tænker.

“Holdningerne har betydning. Hvis erhvervslederne ikke forventer en betydelig bedring, vil deres frygt blive en selvopfyldende profeti,” siger økonomen Wesbury.

“Det hjælper at forholde sig positivt under en recession, når alt andet er negativt,” siger Bates fra Profit Planning Group.

“Både kunder og leverandører kan tydeligt fornemme din holdning. Så du kan hjælpe virksomheden ved at smile, sige tak og ringe hurtigt tilbage til folk og komme med svar på deres spørgsmål.”

“Men når fremgangen så endelig indfinder sig, bliver erhvervslederne tit alt for opstemte,” fortsætter Bates. “Vi glemmer de ting, der var med til at hjælpe os på rette kurs igen, som f.eks. at holde skarpt øje med udgifterne. Jeg tror, det ligger i menneskets natur, og at det er en af den slags ting, der altid vil ske.”

Stan Liebowitz, professor i ledelsesøkonomi ved University of Texas i Dallas og forfatter til “Re-Thinking the Network Economy” (Amacom, 2002), er enig.

“Folk er optimistiske, når det går godt, og bliver så alt for optimistiske. Jeg har mistanke om, at de psykologiske faktorer spiller mere ind end de økonomiske. Vi ser stort på standarderne for kreditværdighed og investering. Jeg er ikke sikker på, at teknologien nogensinde vil kunne ændre på den udvikling.”

Nancy Kimelman siger:

“For investorerne gælder det kun ét spørgsmål: ‘Har du løjet for mig?’ Indtil investorerne atter har tillid til virksomhedernes regnskaber og ledelse, vil den fulde fremgang sikkert ikke indfinde sig – vi vil kunne se den, men den ligger langt ude i horisonten.”

David Stauffer er forfatter til “D2D (Dinosaur to Dynamo): How 20 Established Companies Are Winning in the New Economy.”

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen