Berlingske Business
17:29Business Live siger tak for i dag og på gensyn i morgen

Undgå fem fejltrin i usikre tider

Undgå fem fejltrin i usikre tider - 6
Foto:

Når krisen kradser, kigger de fleste virksomhedsledere på muligheder for at tilpasse sig. Men hvordan? Her er fem reaktioner, der kan munde ud i alvorlige fejltagelser.

4. fejltrin
At fokusere på at udvide kundegrundlaget.

Værn om de kunder, der holdt sig til virksomheden under nedgangen. Alt taler for, at det også vil være de bedste kunder, når det går godt. De kunder, virksomheden tiltrækker takket være en særlig salgskampagne, er ofte også de mindst loyale kunder. De vil være de første, der forlader dig, når konkurrenten kommer med et fristende tilbud. Det betaler sig bedre at satse på at vinde en større andel af de nuværende kunders forretning.

“I uvisse tider udgør en virksomheds bedste kunder en endnu større andel af overskuddet,” siger Slywotzky.

“Særligt i disse tider er det vigtigt at se verden gennem deres øjne. Hvor og hvordan kan deres drift blive lettere, hurtigere, mere nøjagtig eller billigere ved hjælp af digital teknologi? Hvordan kan man øge de bedste kunders mulighed for en mere belejlig selvbetjening?”

Den type spørgsmål fokuserer på at styrke kundeforholdet, hvilket er noget, mange virksomheder glemmer under den hektiske jagt på internettet. Peter Keen, der er teknologikonsulent, siger, at dotcom-krisen bør minde alle virksomheder, hvad enten de er nye eller gamle, om, at “man ikke kan leve af transaktioner alene. Der skal kundeforhold til”. I dag betyder det, at man både skal mestre internettet samt egenskaber fra tiden før nettet, siger Keen, der er administrerende direktør for Keen Innovations (Fairfax Station, Virginia) og forfatter til “The Freedom Economy” (McGraw-Hill, 2001).

“Vær hurtig. Find en niche. Skab værdi. Og sørg for, at medarbejderne arbejder på kundeforholdene.”

Det gør de nemlig ikke, når de i stedet belønnes for at nå tal i budgettet på kort sigt – der samtidig er det bedste incitament til at satse på de billige transaktioner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen