Berlingske Business
17:29Business Live siger tak for i dag og på gensyn i morgen

Undgå fem fejltrin i usikre tider

Undgå fem fejltrin i usikre tider - 5
Foto:

Når krisen kradser, kigger de fleste virksomhedsledere på muligheder for at tilpasse sig. Men hvordan? Her er fem reaktioner, der kan munde ud i alvorlige fejltagelser.

3. fejltrin
At prøve at redde virksomheden ved at satse på recessionssikre forretningsområder.

“Se efter vækst og erhvervelser, der rækker ud over og samtidig forbedrer kernekompetencerne,” siger Duck.

“Når konjunkturen begynder at vende, er det kun naturligt at spørge: ‘Hvad kan vi gøre, så den næste afmatning ikke rammer os lige så hårdt?’ Alle drømmer om at identificere recessionssikre forretningsområder – de områder, der altid klarer sig godt, selv når økonomien generelt ikke gør det. Det er da også værd at stræbe efter, men det kan bare ikke altid lade sig gøre. Derimod er det mere overkommeligt at vide, hvad man er god til, og endnu vigtigere at vide, hvordan man bygger på kernekompetencerne og bliver mere fleksibel.”

En virksomhed, der i høj grad satser på produkter, kan overveje at udvide forretningerne til at omfatte forbundne tjenesteydelser.

“En virksomhed, der fremstiller industrivarer, kan f.eks. hjælpe kunderne med at forbedre deres driftseffektivitet ved at tilbyde support, fjernovervågning eller en fuldstændig outsourcing af driften,” skriver vicedirektør Adrian J. Slywotzky og Richard Wise fra Mercer Management Consulting i en tidligere artikel i Harvard Business Review.

“Virksomheden kan måske hjælpe kunderne med at nedsætte risikoen ved at tilbyde forsikringsordninger eller produktionsgarantier. I de fleste brancher er der rig mulighed for at sætte sig ud over produktet og i stedet tage fat på næste trin i efterspørgslen.”

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen