Berlingske Business

Undgå fem fejltrin i usikre tider

Undgå fem fejltrin i usikre tider - 4
Foto:

Når krisen kradser, kigger de fleste virksomhedsledere på muligheder for at tilpasse sig. Men hvordan? Her er fem reaktioner, der kan munde ud i alvorlige fejltagelser.

2. fejltrin
At antage, at den bedste måde at komme i gang på igen altid er at gå forsigtigt og gradvist frem.

Den traditionelle opfattelse om, at en overfladisk nedgang afføder en overfladisk fremgang, er forkert, mener Brian Wesbury, der er cheføkonom hos First Trust Advisors L.P. i Lisle, Illinois. Der er altid både en underliggende, langsigtet tendens og en mere kortsigtet trend i økonomien.

“Under recessionen (i 2001, red.) så vi en nedadgående kurve under en vækstperiode. Under de forhold er en negativ trend ikke så slem, mens en positiv tendens går i vejret som en raket. Så jeg tror, at virksomhedsledere, der undervurderer en økonomisk bedring, begår en fejl, hvorimod de virksomhedsledere, der løber en større risiko i dag, vil høste fordelene af det fremover.”

“Det er klogt sagt,” siger Charlie Tragesser, administrerende direktør i Polar Systems, der udbyder kommercielle netværk fra hovedkontoret i Portland, Oregon.

“Virksomheder, der er alt for tilbageholdende, vil ikke ekspandere, før de ser sikre tegn på, at udviklingen er ved at vende. Og den holdning kan koste dyrt.”

Der er to måder, hvorpå man kan tage initiativet under en økonomisk bedring: Nemlig at få fat i nye medarbejdere og konkurrenternes kunder.

“Efter en økonomisk afmatning tænker de bedste virksomheder på samme måde som en patient, der endelig er i bedring: ’Nu, hvor jeg ved, jeg overlever, gælder det livskvaliteten’,” siger Jeanie Daniel Duck, administrerende direktør for Boston Consulting Group og forfatter til “The Change Monster” (Crown Business, 2001).

Det betyder, at du passer på dine bedste medarbejdere, mens du samtidig har et øje på de eksterne kandidater.

“Hvad angår konkurrenterne, kan de stadig være ret sårbare. Nu er tiden inde til at vinde markedsandele ved at få fat i deres kunder. Du skal ikke holde dig tilbage fra at starte en offensiv, mens der stadig er nogle helt klare muligheder til stede,” siger Albert D. Bates, stifter af Profit Planning Group i Boulder, Colorado.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen