Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Underleverandør skal sætte kunden i centrum

Et tæt forhold mellem kunde og underleverandør og en tendens til ikke at have så mange underleverandører

var nogle af de emner, der var oppe at vende, da godt 80 erhvervsfolk var samlet på den idyllisk landliggende Sørup Herregaard

ved Ringsted tirsdag eftermiddag.



Under overskriften "Er jeg også underleverandør til næste år?"

havde netværket Værdifabrikken og ErhvervsBladet indkaldt til fyraftensmøde om situationen for de danske underleverandører

i dag, og hvilke muligheder de har på længere sigt.



Den nye undersøgelse om underleverandørernes aktuelle

situation udarbejdet af IFO - Instituttet for Opinionsanalyse A/S for ErhvervsBladet blev offentliggjort for tilhørerne. Der

var generel enighed om, at den gav et udmærket billede af dagligdagen i de fortrinsvis små virksomheder, som er underleverandør

til andre virksomheder. Produktivitetsudviklingschef Bjarne Palstrøm fra Dansk Industri var en af indlægsholderne, og

han opfordrede virksomhederne til at finde krævende kunder.



- For det er det, der bedst hjælper ens virksomhed på

vej i udviklingen, sagde han under sit indlæg.



Samtidig satte han spørgsmålstegn ved, hvor mange underleverandører

der virkelig til daglig satte kunden i centrum helt ned til den enkelte medarbejder i virksomheden.

Kemien skal passe

En

af de virksomheder, som har et stort antal underleverandører, er Ringsted-virksomheden Glunz & Jensen A/S. Den har i løbet

af en årrække nedsat antallet af underleverandører fra godt 500 til de nuværende 220. For Glunz & Jensen

er der ingen tvivl om deres udvælgelseskriterier. Kemien skal passe 100 pct.



- Det skal jo ikke være noget one-night-stand,

som indkøbs-chef Lars Jepsen rammende udtrykte det.



En anden vej at gå er at etablere sig i en sammenslutning af underleverandører,

der sammen kan tilbyde færdige løsninger til industrien. Det har Alpha-Elektronik A/S gjort sammen med fire andre underleverandører

inden for elektronik og mekanik.



Fra salen blev administrerende direktør John Michaelsen, Alpha-Elektronik A/S, spurgt,

hvilke forventninger han havde til dette samarbejde.



- Ingen.



- For så bliver jeg ikke skuffet, sagde han og begrundede

det med, at elektronikbranchen er ufattelig krævende.



Men han gør meget ud af et tæt forhold til kunderne.



-

Vi drøfter meget med dem om, hvordan vi får det hele til at hænge sammen, sagde John Michaelsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen