Berlingske Business

Uklart hvem der ejer din LinkedIn-profil

LINKEDIN-CHINA/

Professionel eller privat. Når man logger ind på LinkedIn, er det så som privatperson eller repræsentant for arbejdspladsen? Det kan være svært at skelne, når kontakterne primært er arbejdsrelaterede, og teksten er udarbejdet af den virksomhed, man er ansat hos.

Hvis en LinkedIn-profil er dit virtuelle CV, er kontakterne dit virtuelle kundekartotek, og man må ikke kopiere kundelister og konceptbeskrivelser og bringe dem med over i et nyt job. Men om det er ensbetydende med, at man skal slette sine LinkedIn-kontakter, når man forlader en virksomhed, afhænger af situationen.

Iben Schmidt Helbirk

For en række år tilbage afgjorde en engelsk domstol, at en fratrådt medarbejder skulle afstå de kundekontakter på LinkedIn, som han havde oprettet gennem sit forhenværende arbejde før fratrædelsen. Men det kan være svært at vurdere, hvornår kontakter er professionelle.

»Vi har ikke en helt fast praksis for, hvem der ejer eksempelvis LinkedIn-kontakterne. Rent juridisk må man ikke tage det fysiske kundekartotek med sig, når man stopper på en arbejdsplads, men når det er integreret i en medarbejders digitale profil, er det svært at afgøre, hvem der er kunder, og hvem der ikke er,« siger advokat og partner i Labora Legal Catrine Søndergaard Byrne og tilføjer:

»Hvis man sidestiller LinkedIn-kontakter med et gammeldags kundekartotek, og sætter det helt på spidsen, kan en sag godt ende med, at en virksomhed med fogedens hjælp kan gå ind og slette kontakter, på samme måde som fogeden ville kunne gå ind og tage det fysiske kundekartotek.«

vertic

Aftaler skal være på plads

I 2013 blev to tidligere medarbejdere dømt til at betale 100.000 kroner hver til deres forhenværende arbejdsplads ved byretten i Aarhus. De havde opsagt deres stillinger for at tiltræde hos en konkurrerende virksomhed.

Godt nok var ansættelsen ophørt, men konkurrenceklausulerne var stadig gældende, da medarbejderne opdaterede deres LinkedIn-profiler med oplysninger og link til den nye arbejdsgiver – et brud på klausulen, da medarbejdernes LinkedIn-kontakter samtidig var den tidligere arbejdsgivers kunder.

23BUSExperticon.jpg

Men landsretten afgjorde i 2014, at medarbejderne ikke havde forbrudt sig mod loven. Landsretten lagde vægt på, at den tidligere arbejdsgiver ikke havde udarbejdet retningslinjer for medarbejdernes brug af LinkedIn i forhold til kundekontakter og i forbindelse med fratrædelse. Netop denne omstændighed er afgørende ifølge advokat med speciale i arbejdsret Mette Klingsten.

»Jeg tror, at arbejdsgiverne i mange tilfælde ikke har lavet en aftale om, hvad man må, og hvad man ikke må, når det kommer til LinkedIn. Hvis det er tilfældet, kan man selvfølgelig opdatere sin LinkedIn, som man har lyst til,« siger hun.

The sign up page of Linkedin.com is seen in Singapore in this fi

Hvis arbejdsgiveren har skrevet i ansættelseskontrakten, at LinkedIn-indhold og LinkedIn-kunder tilhører dem, er det en god idé at overholde aftalen og lade være med at tage kunderne med over i det nye job, forklarer Mette Klingsten.

»Der er ikke en masse retspraksis, vi kan læne os op ad, så hvis en arbejdsgiver vil håndhæve noget i forhold til LinkedIn, vil jeg anbefale, at der er indgået klare aftaler på forhånd – enten ved ansættelsen, eller når virksomheden går ind og professionaliserer medarbejdernens profil,« siger hun.

TV: Sådan erobrer du LinkedIn

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen