Berlingske Business

Uklarhed fører kun til frustration blandt medarbejderne

Det er en leders ansvar at støtte op og have tæt dialog med en medarbejder, som er ved at gå ned med stress. Lige så vigtigt er det, at lederen får kommunikeret situationen til de andre i teamet, som mærker konsekvenserne i form af et øget arbejdspres.

Sådan lyder rådet fra ledelsesrådgiver Trine Dilèng til sidste uges dilemma, der var til afstemning på Business.dk. Her havde en leder uofficielt ladet en stresset medarbejder arbejde på halv tid til stor frustration for resten af teamet.

– Når en medarbejder viser tegn på stress, er det vigtigt, at lederen spotter det, får talt med medarbejderen og igangsat forskellige tiltag. Lederen kan være med til at fjerne eller minimere det, der stresser, men det er også vigtigt, at lederen opfordrer medarbejderen til at tale med sin egen læge for at få en professionel vurdering af, hvad der skal gøres, og hvad der er den bedste behandling.

stress

Lederen har indtil nu haft sit fokus på den stressede medarbejder, og det har betydet, at resten af teamet føler sig overbebyrdet og er godt trætte af overarbejde.

Trine Dilèng anbefaler lederen løsning to, hvor lederen opfordrer den stressede medarbejder til at gå til sin egen læge for at få vurderet stressen, men fremhæver vigtigheden af, at lederen også skal kommunikere til resten af teamet om det,der foregår, og involvere dem i mulige løsninger.

Når lederen er åben om situationen, skaber detstørre forståelse blandt medarbejdere både for deres kollegas og deres egen situation, og det skabermulighed for at finde fælles løsninger på den øgede arbejdsbyrde i teamet. Lederen skal derfor have overblik og vise opbakning til, at eventuelle opgaver kan sættes på standby for at forebygge flere stresstilfælde.

- Der er vigtigt, at lederen også involverer sin nærmeste chef, som kan være med til at prioritere og beslutte, om der skal tilføres yderligere ressourcer til teamet.Dialog og klar kommunikationer derfor lederens vigtigste værktøj til at skabe forståelse. Både kommunikation opad til og i teamet - og især dialogen med den stressramte medarbejder er vigtig. Uklarhed og manglende information fører kun til frustration i teamet, uddyber Trine Dilèng.

ugens

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen