Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Ugens op- og nedture i dansk erhvervsliv

opogned uge 42

LO-bossen Lizette Risgaard hører til denne uges vindere, mens Mærsks nye topchef, Søren Skou, er blandt taberne.

Ugens opture


Halløjsa, Lizette

Artiklen fortsætter under billedet
LO-formand Lizette Risgaard. Foto : Linda Kastrup

Gossippere er lette ofre: På ugens vinderside er vi til salg for smiger, slesk tale og en sjat billig portvin. Og da i særlig grad i denne uge, hvor en nedlagt, snueramt juniorgossipper nødtvunget har overladt det tunge ansvar med bagsideseancen helt til Deres ydmyge seniorgossipper. Derfor skal LO-formanden – undskyld, ligestillings­fortalere, men sådan præsenterer LO selv den øverste leder, Lizette Risgaard – igen en tur på ugens vinderliste. Formanden har været i LO-­laboratoriet og er fremkommet med et syvpunkts-vækstudspil.

Det er al ære værd. Der er ikke alene klassiske LO-forslag på bordet, men blandt andet også et forslag om at uddele skattefradrag for investeringer i aktier, vistnok tænkt som investeringer i danske aktier.

Måske er det seniorgossipperen, der her hænger fast i fortiden, men overraskende er det, at LO-fortet åbner porten til en ny verden, og erkender at ­aktieinvesteringer ikke er storkapitalistiske arbejdsfrie ­gevinster, men ligefrem kan bidrage til at øge væksten og ­skabe nye ­arbejdspladser. Halløjsa.

Socialdemokratiet

Ondsindet patentkrig

Artiklen fortsætter under billedet
Jesper Kongstad, direktør for Patent- og Varemærkestyrelsen. Foto : Linda Kastrup

Det er artige sager, Jesper Kongstad er udsat for – og umiddelbart noget, man ­troede alene ville kunne forekomme i fiktionens verden, men ikke i en offentlig ­organisation.

Jesper Kongstad er direktør for Patent- og Varemærkestyrelsen og har i en årrække været ulønnet formand i den europæiske patentorganisation EPO. Og det er her, at der er noget helt ravruskende galt. Nu er Jesper Kongstad stået offentligt frem – i Berlingske Business i denne uge – og har fortalt sin version af en meget ondsindet og personlig kampagne med tilsvining af EPO-formanden. Og denne åbenhed giver ham selvfølgelig en plads på denne uges vinderliste.

Hvad der er op og ned i denne kulørte og spegede sag, kan gossipperen ikke helt greje. Jesper Kongstad siger, at han er i gang med en nødvendig reform af en ineffektiv EPO-organisation, mens modstanderne mener, at han er ved at smadre EPO og arbejdsånden i denne organisation, der behandler patentrettigheder. Noget tyder på, at vi ikke har hørt det sidste i den sag.

Respekt for Zacho

Artiklen fortsætter under billedet
Mads Peter Zacho, adm. direktør for J. Lauritzen
Mads Peter Zacho, adm. direktør for J. Lauritzen Foto : Asger Ladefoged

Mads Peter Zacho har påtaget sig en af de vanskeligste opgaver i business-Danmark: at genrejse det gamle, kriseramte rederi J. Lauritzen. Alt for meget er gået skævt i Lauritzen. En del skyldes de dårlige konjunkturer, men Lauritzen-ledelsen har ikke ligefrem brilleret med rigtige beslutninger de seneste mange år. Zacho er et nyt, forfriskende navn i erhvervslivet. Han er økonom, har erfaring fra andre rederier og tør lægge hovedet på blokken: »Om tre år skal de kigge på J. Lauritzen og sige: »Hold kæft, hvor er de dygtige«,« lyder det.

Det er da klar tale i oktober, og et succeskriterium han så vil blive målt på. Nu er det sådan, at succes i erhvervslivet hænger uløseligt sammen med bundlinjen, så uanset om Mads Peter Zachos folk er dygtige eller udygtige, er det bundlinjen, som Zacho skal måles på om tre år, og bundlinjen, der afgør, om han også om tre år er topchef i Lauritzen.

Hvis Lauritzen da til den tid fortsat er et selvstændigt selskab – for det er næppe forkert at betragte Zacho som det sidste skud i bøssen for Lauritzen.

20BUSMads-Peter-Zacho-14523.jpg

Ugens nedture

Skous forstyrrelser

Artiklen fortsætter under billedet
Mærsk pressemøde
Mærsks nye topchef, Søren Skou. Foto : Søren Bidstrup

Det er en forstyrrelse, der kommer på et dårligt tidspunkt. Sådan er det ofte med forstyrrelser, men for Mærsks nye topchef, Søren Skou, er det forbasket at blive kastet ud i noget så diffust som en etisk krise på et tidspunkt, hvor han og den øvrige topledelse er i færd med at strikke noget så konkret sammen som fremtiden for Mærsk.

Intet mindre. Måske derfor Søren Skou har været tavs i forbindelse med sagerne om de stærkt kritiserede skibsophugninger på fjerne strande. Mærsk har undskyldt og lovet bod og bedring, men det budskab blev afleveret af et par af Søren Skous løjtnanter.

Måske slipper Skou så for at blive konfronteret med etik- og CSR-spørgsmål på regnskabsdagen 2. november, og når den nye strategi lægges frem 13. december.

Den tidligere topchef i Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, frontede selv CSR-emner, blandt andet om nultolerancetærsklen i forbindelse med korruption og bestikkelse. Spørgsmålet er, om Søren Skou lige så aktivt fortsætter den linje.

MAERSK-RESULTS/

Kutays bryderier

Artiklen fortsætter under billedet
Kasim Kutay
PR-foto af Kasim Kutay, topchef, investeringselskabet Novo A/S Foto : PR-foto

Kasim Kutay har arvet en sag i sit nye job som topchef i landets største pengetank, Novo A/S, som han skal finde ud af, om han vil juble over – eller skille sig af med. Fastholder han milliardinvesteringen i den hårdt pressede minekoncern FLSmidth, lægges ansvaret for investeringen over på hans skuldre, og sælger han ejerandelen, står Kasim Kutay (og Novo A/S) til at tabe penge – altså valget mellem pest og kolera.

Af en eller anden grund (den er aldrig rigtigt kommet frem) kastede to pengetanke, først Lundbeckfonden og kort tid efter Novo A/S, sig over FLS-aktien i efteråret 2015, og de to sidder nu samlet på omkring 25 pct. af børsnoterede FLS, altså en forpligtende andel, som nødvendigvis må koste ledelseskræfter hos de to største FLS-aktionærer.

Kutay overtog topchefposten i Novo A/S for to måneder siden efter den fyrede Eivind Kolding. Novo-pengetanken investerer normalt ellers kun i life-science-relaterede selskaber. Nu skal han snarest afgøre, om FLS-pengeanbringelsen var en fejlinvestering – eller en langsigtet investering.

Billede

Duedahls enevælde

Artiklen fortsætter under billedet
Niels Duedahl og Ditlev Engel.
Topchef i SE Energi, Niels Duedahl. Foto : ERIK REFNER

Ingen over og ingen ved siden af topchefen Niels Duedahl i det hidsigt ekspanderende selskab SE Energi i Esbjerg – der vel egentligt er et konglomerat. Pengene er væltet ned i lommerne på Niels Duedahl & Co bl.a. i forbindelse med salg af DONG-aktier. Det har fået SE til at gå på investeringsjagt på en række forskellige områder. Nu skal der så skiftes strategi igen: fra diversificering til fokusering.

Ordene er fine, men bundlinjen er vel, at det er løbet løbsk for Niels Duedahl og hans folk. Egentlig skulle man tro, at så store skift var et ejer- og bestyrelsesanliggende. Men ikke i SE.

»Hvis jeg havde vidst, hvad jeg ved i dag, så havde jeg nok ikke truffet alle de beslutninger, som jeg har gjort,« erkender Niels Duedahl i dagbladet Børsen – hvorefter han satte et par vicedirektører på porten. I et svagt øjeblik kunne man få den tanke, at det var topchefen, der havde fejlet. Og at et så markant strategiskifte også ville resultere i et topchefskifte. Men ikke i SE. Det leder tankerne hen på, hvad der mest af alt ligner oplyst enevælde.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen