Berlingske Business

Ugens dilemma: Grim snak er tegn på usund kultur

64635988.jpg
Foto: Iris.

Når der kommer en ny chef, har ledergruppen et medansvar for at få skabt en god relation og se fremad.

I sidste uges dilemma på business.dk var lederen Sune i tvivl om, han skulle skride ind, da hans lederkollegaer blev ved med at bagtale deres tidligere chef - selv efter den nye chef var startet. De havde alle haft en meget dårlig relation til den forrige chef, men Rune er bange for, at sladderen om den gamle chef giver den nye chef et dårligt indtryk af ledergruppen.

Ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen mener, at sladder og negativ snak om andre kan være tegn på, at der er en usund kultur på arbejdspladsen. Hun opfordrer til at se den nye chefs ankomst som en ny begyndelse.

»Det kan være tegn på en usund kultur, hvis ledelsesgruppen bliver ved med at hænge fast i fortiden fremfor at se fremad. De skal se i stedet det som en mulighed for at skabe en bedre relation til deres nye chef, end den de havde med deres gamle chef.  Selvom chefen har det overordnede ansvar for kulturen og relationerne på arbejdspladserne, så har ledergruppen bestemt et medansvar, «siger Helle Bruun Madsen, der peger på løsningsmulighed nummer tre.

290070776.jpg

Ledelsesrådgiveren har desuden et råd til, hvordan de kan få et godt forhold til deres nye chef.

»De er tidligere blevet ledet på en måde, som de ikke har brudt sig om, så nu er der en anledning til at reflektere over, hvordan de gerne vil have, at samarbejdet med den nye chef skal være. Når de er kommet frem til det, skal de kommunikere det tydeligt til deres nye chef og i det hele taget bidrage positivt til at opbygge relationen med den nye chef, for det er herigennem, at de får mest indflydelse på deres arbejdsliv. Og at sladre om en tidligere chef er ikke et positivt bidrag til den nye relation,« fastslår Helle Bruun Madsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen