Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Udvalg laver anbefalinger til sportsvirksomheder

Danske sports- og idrætsklubber er i forandring. De ledes nu mindre som foreninger, og mere som professionelle virksomheder,

som har direktion, bestyrelse og menige medarbejdere. Men ofte er de det ikke dygtige nok. Det mener regeringen i hvert fald. Den

nedsatte i efter-året et udvalg, der blev bedt om at vurdere og give et bud, hvordan man gør ledelsen af de danske sportsklubber

bedre. Udvalgets anbefalinger blev offentliggjort i går.



- Hvis man kigger på professionel idræt ikke bare

i Danmark, må vi konstatere, at der er mange røde tal. Det kører ikke som man måtte forvente indenfor idrættens

verden. Det fremgår klart, at det er egne erfaringer vi har givet udtryk for i rapporten, og det er op til en selv, at skønne

om det er gode vejledninger, fortalte udvalgets formand Flemming Østergaard fra Parken Sport & Entertainment A/S.



Udvalget

består af nogle af Danmarks mest kendte og succesfulde klubdirektører, men er udpeget efter personlig kvalifikationer,

uden at skelne til baggrund og kommercielle interesser.

Omstilling fra forening

I Danmark er fodbold, håndbold, ishockey,

håndbold og cykling de sportsgrene, der tiltrækker sig mest opmærksomhed blandt de professionelle sportsgrene. Inden

for alle disse sportsgrene og mange flere har den professionelle virksomhed, som i alle andre brancher, ambitioner om at tjene penge,

så man kan blive større og bedre. Men i sportsbranchen foregår det på lidt andre vilkår. Blandt andet

har branchen en meget høj medieeksponering, der betyder at "almindelige" virksomheder reklamerer, skyder penge i

og som resultat deraf forventer sportslige resultater, og dermed også økonomisk succes. Med omstillingen fra forening

til virksomhed følger udfordringer i form af styringssystemer, kommunikationskrav, kompetencebehov, finansieringsformer og

meget andet.



- Vi har i rapporten indikeret, at mange der kommer ind i



idrættens verden bliver forskrækket

over at det er anderledes end andet bestyrelsesarbejde. Presset fra fans, medier og aktionærer er helt anderledes. Der er mange,

som jeg har set, der laver et fornuftigt stykke arbejde i en erhvervsvirksomhed, som mister kasketten, når de træder ind

i klubarbejde.

Råd gælder for alle

- Sportsvirksomhed er ligesom alt andet business. Man kan lave en marketingplan

inden for alle brancher, men hvis forudsætningerne ændrer sig, ligger det i ledelsens opgave hele tiden at have en plan

b, konstaterer Flemming Østergaard.



- Jeg synes at der står mange fornuftige ting i den anbefaling vi har lavet.

Vi føler, at vi er kommet frem til at letlæseligt dokument som man kan følge eller lade være. Det er jo

op til den enkelte forening eller aktieselskab.



Eftersom mange af rådene er baseret på egne erfaringer fra professionelle virksomheder,

mener udvalget, at der er gode råd for alle typer virksomheder. Som det også er tilfældet i små og mellemstore

virksomheder, er det vigtigt, at det er de rigtige folk, der driver forretningen.



- Det vigtigste vi kan sige er, at det er vigtigt

at få lavet en bestyrelse med de rigtige mennesker. Uanset hvor ondt kan gøre, må man også erkende, at der

er nogle, der i mange år har gjort et godt stykke arbejde, men det er på tide, at der kommer andre til, fortalte udvalgsmedlem

og partner i Deloitte Jesper Jørgensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen