Berlingske Business

Udfordringer rykker chef til udlandet

Udfordringer rykker chef til udlandet - 1

For Coop direktør Per Bank er det lige så meget de familiemæssige udfordringer ved et job i udlandet, der har lokket ham til et nyt job hos britiske Tesco.

Da Per Bank kom hjem og fortalte, at den britiske detailgigant Tesco havde tilbudt ham et job et eller sted i Europa, var det ikke noget, der satte Hillerød-villaen på den anden ende.

- Det var ikke så svært, for vi havde i forvejen talt om, at hvis muligheden bød sig, ville vi gerne prøve noget andet uden for Danmark, siger Per Bank, der siden 2004 har været administrerende direktør for Coop.

Fra den 1. april skifter han dog direktørstolen hos Coop ud med et job hos Tesco. Præcis hvad det nye job indebærer, vil Per Bank ikke ud med, ligesom det endnu ikke er afgjort, hvilket af de europæiske lande, Tesco er til stede i, familien Bank får bopæl i.

Men det er netop en del af charmen ved at rykke pælene op og rejse ud, mener Per Bank, der altså tager både hustruen Heidi Farsbæk og sønnerne Andreas og Frederik på henholdvis ni og seks år med til udlandet.

- Det er den samme branche, jeg skal være i, men det er stort set også den eneste sikkerhed, jeg har. Ellers er det hele nyt, og jeg kan se frem til en masse udfordringer, både intellektuelt og fagligt, men også på det familiemæssige plan i og med, at vi skal ud og prøve en masse nyt, og drengene skal i ny skole og den slags, siger den 41-årige detaildirektør, der er opvokset i Kolding.

Inden topjobbet hos Coop lå det dog ikke i kortene for Per Bank, at han skulle få tilbudt et job hos verdens hurtigstvoksende detailkæde. Lige efter gymnasiet fik han en uddannelse som reserveofficer i militæret og tog siden en uddannelse som ingeniør. Før han i 2001 kom til Coop, var Per Bank produktionschef i Danfoss, logistik-manager i InWear og logistikchef i Master Foods.

Coops forvandling

Sin tid i Coop har Per Bank bestemt ikke ligget på den lade side. Detailkæden, der står bag butikker som SuperBrugsen, Fakta, Kvickly og Irma, har under Banks ledelse oplevet en turnaround i ordets klassiske forstand. Fra at være detailbranchens evigt udskældte toer efter Dansk Supermarked er det lykkedes at få styr på forretningen, forbedret indtjeningen og vundet markante markedsandele.

Og de pæne resultater er ifølge Per Bank formentlig en del af forklaringen på, at Tesco fik øje på ham, da de sendte headhunterne på jagt.

- Jeg har opnået nogle pæne resultater, og jeg har været administrerende direktør siden 2004, selv om jeg er relativt ung. Der er nok få, der har så store job bag sig i min alder, siger Per Bank.

De der har arbejdet sammen med ham, er da heller ikke i tvivl om, at Tesco har fået fat i den rette mand, selv om Per Bank med sin ingeniørbaggrund ikke er en typisk købmand.

- Han er alle tiders fyr, og det undrer mig ikke, at de har fået øje på ham, for han er virkelig skarp, siger Niels Erik Martinsen, bestyrelsesformand for tøjgiganten IC Companys. Her har Per Bank siddet i bestyrelsen i et år, og Coop-direktøren har ifølge Niels Erik Martinsen udmærket sig ved at være »effektiv og behagelig«.

De rosende vendinger går igen hos Alfred Josefsen, direktøren for Irma, der har arbejdet tæt sammen med Per Bank.

- Målrettet og ambitiøs, lyder det fra Josefsen, der har nydt at følge Coop-direktørens udvikling.

- Fra at være yngre, og knapt så rutineret, hvor han i høj grad ville have en finger med i spillet i alt, er han i dag blevet mere rund og bestemt en bedre leder. Han har groft sagt formået at produktudvikle sig selv i løbet af de år, han har været i Coop, og det er ikke den samme Per Bank, der går ud af direktørdøren, som gik ind af den.

Irma-chef Alfred Josefsen har dog et godt råd til Per Bank: Den afgående Coop-direktør skal turde uddelegere og ikke nødvendigvis følge alt til dørs selv.

- Han er blevet meget stærkere til mennesker og til at holde fokus på, at man som leder skal motivere dem man leder, lyder rådet fra Alfred Josefsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen