Berlingske Business

Udenlandske topledere er en bonus for Danmark

pix-ledere
Vestas er en af de virksomheder, der er begyndt at bevæge sig mod udlandet efter nye ledere. I går udnævnte de svenske Anders Runevad som ny topchef. Foto:

Lige nu har seks af de danske virksomheder på C20-indekset udenlandske topledere. Det er ifølge eksperter vigtigt i forhold til Danmarks fremtidige position på det globale marked.

Det er ikke mange år siden, at toplederne i de store danske virksomheder kun talte dansk. Sådan er det ikke længere. I dag har både svensk og hollandsk fået en plads på direktørkontoret. Senest har Vestas trådt over Øresund og hentet en svensker ind som topchef.

Og ser man på de virksomheder, der er placeret på C20-indekset, så har seks valgt at vende snuden væk fra Danmark, når en ny toppost har skulle fyldes ud. Pandora har bevæget sig til England og Italien. FLSmidth mod det tyske. Chr. Hansen Holding har en hollandsk administrerende direktør. Lundbeck, GN resound og Vestas har holdt sig til Norge og Sverige.

»Vi kan jo ikke se os fri for, at vi er en del af et globalt samfund. Vi kan ikke gemme os ved at være danske. Det har C20-virksomhederne erkendt. Vestas er et godt eksempel på en virksomhed, der for fem år siden var meget dansk, men nu er en fuldstændig international professionel virksomhed,« siger Anders Drejer, professor i strategi og forretningsudvikling ved Aalborg Universitet.

Vigtigt for fremtidspositionen

Den nye tendens blandt de danske virksomheder er ikke et forkert træk i forhold til fremtidens plads på det internationale marked.

»Rigtig mange af os danskere er jo lidt hjemmefødninge. Og det skal man altså ikke være, hvis man vil klare sig på alle mulige andre markeder end lige det danske. Hvis man opererer i en global verden, så kan det være en stor fordel, fordi udenlandske ledere har et globalt udsyn og anderledes kompetencer,« siger Anders Drejer.

Hos headhunterfirmaet Spencer Stuart mærker man i stigende grad, at langt de fleste kunder i dag søger en leder, der har fokus på udlandet.

Tobias Petri, der er konsulent hos Spencer Stuart, er enig med Anders Drejer. Han mener, at hvis man skal kunne udvikle sig på det udenlandske marked og få en god plads, så er man nødt til at hive ledere ind med et globalt udsyn.

»Udenlandske ledere kan hjælpe virksomheder med at få et mere internationalt mindset. Og hjælpe dem med at forstå, hvordan man kan få endnu mere succes uden for vores egne hjemmemarkeder, hvor tingene nogle gang gøres på en markant anderledes måde,« siger han.

Flere følger tendensen

Begge mener, at det ikke er de sidste virksomheder i Danmark, der hyrer udenlandske personer ind på direktionsgangen. Tendensen vil følge med virksomhedernes udvikling, og flere virksomheder vil være nødt til at gå de globale veje for at være en del af markedet i fremtiden.

»Det er det naturlige for en virksomhed, hvis den skal udvikle sig yderligere. Så det kommer vi til at se mere af. Virksomhederne opdager, at når de konkurrerer i det globale marked, så skal de lige pludselig til at være store,« forklarer Anders Drejer.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen