Berlingske Business

Uddannelse med indsigt

Som et led i deres eMBA-uddannelse fik fem studerende fra Scandinavian International Management Institute (SIMI) til opgave at undersøge markedsføringsprocessen

mellem produktions- og salgsafdelingerne på Danfoss.



- En af de største fordele ved at indgå i et sådant

projekt er, at man kan gå ind i virksomheden udefra og uden at have hverken lod eller del i virksomhedspolitiske sammenhænge

og så komme med et løsningsforslag, siger Jesper Andersen, 42 år, han er HD i salg og marketing og en af fem eMBA-studerende.



Udover

Jesper Andersen bestod holdet af Robert Löfgren, 45 år og selvstændig konsulent, Martin Wiese Christoffersen, 32

år, uddannet cand.scient. og med arbejde som udviklingschef, og Dan Lauritzen, 29 år, BA i økonomi og med egen

virksomhed i udlandet, men agter nu at slå sig ned i Danmark.



Den femte, Henrik Nørrelykke, 42 år og elektroingeniør.

Han arbejder i USA, og var derfor ikke til stede ved interviewet. Jesper Andersen tilføjer, mens de andre nikker samstemmende,

at netop det at komme udefra og analysere problemerne, var værdiskabende både for Danfoss og for den virksomhed, de hver

især kommer fra. Den skrabede indsigt, de opnår ved at optræde som konsulenter i en tre-måneders periode,

havde den fordel, at de kunne fokusere på sagen uden at være distraheret af positionering og magtkampe, som altid er en

del af store organisationers dagligliv. Det var en nøgleerfaring, de fremover ville have stor gavn af, lød konklusionen.







Menneskelig

adfærd



Deres bevæggrunde var forskellige for at bruge de 18 måneder, som en eMBA på SIMI varer.



Robert

Löfgren, konsulenten, var mest interesseret i at få en update på sin 20 år gamle konsulentuddannelse, mens

det for den marketinguddannede Jesper Andersen var en åbenbaring at opdage, hvor meget man kunne lære om en virksomhed

ved at se på regnskaberne og i en strategisk sammenhæng komme med et forslag til, hvad man kan gøre ved det. For

Martin Wiese Christoffersen og Dan Lauritzen var det især ledelse, de var kommet for at lære. De var til gengæld

enige om, at de havde lært mest om menneskelig adfærd og til syvende og sidst sig selv. Med uafhængigheden kom overblikket

og dermed muligheden for at se, hvor det psykologiske begyndte, og det faglige holdt op.



- Jeg ikke sikker på, at jeg tidligere

var så opmærksom på, hvad der var hvad, siger Martin Wiese Christoffersen.



Alle gav de udtryk for, at de havde

lært at bruge gruppen og arbejde sammen. At abstrahere fra deres personlige dagsorden og lade være med at spilde de andres

tid. Dertil kom, at de leverede varen rent forretningsmæssigt. Ifølge Danfoss-direktør Kjeld Stærk var der

ikke den store forskel på gruppens arbejde og det, man kan købe sig til hos de store internationale konsulentfirmaer.

Opgaven mundede ud i nogle strategiske tiltag, som ifølge Kjeld Stærk indgår som et væsentligt element i

Danfoss'' beslutningsgrundlag.



Berlingske Tidende

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen