Berlingske Business

Uddannelse er en investering

education

Efteruddannelse skal ikke bruges som belønning til gode medarbejdere.

Der findes mennesker, der tilsyneladende overkommer det umulige – men de er undtagelser. Derfor er en leder i sin gode ret til at vurdere, om en medarbejder gaber over for meget, når hun ønsker en krævende efteruddannelse. For uddannelse er en investering, som også virksomheden skal have udbytte af.

I sidste uges dilemma, der har været til afstemning på business.dk, er en direktør i tvivl om, hvorvidt hun skal efterkomme en nøglemedarbejders ønske om en toårig MBA. For medarbejderen, Maja, er ikke bare ambitiøs på jobbet: Hun er også involveret i frivilligt arbejde, har tre børn og bruger en del timer om ugen på løbetræning på højt niveau.

- Jeg mener, at direktøren skal bede Maja om at gøre sig nogle rigtigt grundige overvejelser, siger ledelsesrådgiver hos Lederne, Flemming Andersen.

Flemming Andersen ser et behov for forventningsafstemning på tre fronter:

- Lederen skal tale med Maja om, hvordan et eventuelt studie vil påvirke hendes arbejde i de to år, det tager. Er det realistisk, at hun fortsætter i rollen som projektleder undervejs, hvad har virksomheden brug for, at hun leverer, og kan hun få nogle dages frihed om måneden til at læse?

Derudover skal direktøren også bede Maja om at tage en forventningsafstemning med sin familie om, hvorvidt de er indstillet på, at hun kommer til at bruge weekender og ferier på sit studie. Sidst men ikke mindst, råder Flemming Andersen direktøren til at få Maja til at se på, hvor meget hun kan gabe over på en gang.

- Jeg mener godt, at lederen i det her tilfælde kan gå ret tæt på Majas privatsfære og råde hende til at drosle ned på det frivillige arbejde eller træningen, selvom det giver energi og overskud. Simpelthen fordi uddannelsen er en investering, og det vil groft sagt være spild af både penge og menneskelige ressourcer, hvis det viser sig at Maja enten ikke kan gennemføre eller bliver stresset på at forsøge, siger Flemming Andersen, der dermed anbefaler løsning nr. to.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen