Berlingske Business

Tre topledere: Sådan skal HR-afdelingen fungere

Stine Bosse
Overskrift
Den moderne HR afdeling skal mere end at ansætte og udvikle medarbejdere. Det forventes flere steder, at HR indgår som strategisk sparringspartner for topledelsen, understøtter forretningen og er drivkraften for forandringer. Men hvad kræver CEO'en (Søren Lockwood fra SEB Pension), bestyrelsesformanden (Stine Bosse fra Det Kgl. Teater) og den offentlige direktør (Lars Wilms, kommunaldirektør i Egedal Kommune) helt præcist af sin HR-afdeling? Foto:
 

De repræsenterer tre vidt forskellige organisationer, men de mener alle tre, at HR har en enorm betydning for at levere resultater. Her er deres bud på, hvordan man skaber den bedste-HR-afdeling.

Den moderne HR-afdeling skal ikke længere bare ansætte og udvikle medarbejdere. Det forventes flere steder, at HR fungerer som en strategisk sparringspartner for topledelsen, er drivkraft for forandringer og ikke mindst er med til at sikre en bundlinje, chefen kan gnide sig i hænderne over.

Men hvad kræver en topchef egentlig af sin HR-afdeling? Det var tre erfarne danske topledere mødt op på sidste uges HR-konference på Berlingske for at besvare.

Deres tilgang til HR-arbejdet er ligeså forskellig som de organisationer, de er i spidsen for.

Søren Lockwood, den administrerende direktør i SEB Pension, modtog for nyligt en HR-pris for at sætte massivt fokus på sine medarbejderes sundhed og velvære, mens Lars Wilms, der er kommunaldirektør i Egedal Kommune, opdagede vigtigheden af en organisation, hvor medarbejderne er knyttet sammen af en stærk virksomhedskultur. Erhvervskvinden Stine Bosse, der i dag er bestyrelsesformand for Det Kongelige Teater, er i den stik modsatte grøft. Hun nedlagde sin HR-afdeling under sin tid i Tryg, og den beslutning står hun fast ved.

Konferencen var et partnerskab mellem Berlingske Business og konsulenthuset PBJ A/S.

Læs her de tre erhvervsfolks syn på HR:

04BUSStine-Bosse.jpg

04BUSLars-Wilms-kommunaldir.jpg

04BUSSoeren-Lockwood-fra-SE.jpg

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen