Berlingske Business

Tre gode råd fra slagteribossen: Sådan lokker du kvinder ind i din virksomhed

1sektion
Jais Valeur, CEO Danish Crown. Foto:

Feminin revolution på mandfolkevirksomheden Danish Crown, hvor 93 pct. af ledelsen og 80 pct. af alle ansatte er mænd. "Machokulturen skræmmer kvinder væk," siger adm. direktør Jais Valeur

Topchefen for en af landets mest mandsdominerede virksomheder, slagterigiganten Danish Crown gør op med mandfolkevældet med tre strategier, der skal lokke flere kvindelige talenter til virksomheden. Her er adm. direktør Jais Valeurs tre gode råd:

1. Skab en arbejdskultur, som ambitiøse kvinder kan spejle sig i.

Slut med teambuilding-dage med ekstrem-sport, stram lycra og (mandlige) ledertalenter, der løber solen sort. Den machokulltur skræmmer kvindelige ledertalenter bort. »Jeg har hyret en yoga-lærer til ledelsesudvikling i stedet for en harcore-træner. Tro mig, det virker godt!« siger han.

2. Fremhæv de rollemodeller for kvinder og karriere, du allerede har.

Rollemodeller skal ilkke være kvinder, der ligner mænd. Ingen supertyper, der kan løbe fra mandlige kolleger i halvmarathon og praler af, hvor lidt barsel, de tog. »Vi skal italesætte, at man godt kan have et sammenhængende liv, hvor der er plads til karriere, familie og et aktivt fritidsliv,« siger Jais Valeur.

3. Indfør en regel om, at en ud af tre job-kandidater skal være kvinder.

Reglen tvinger den ansættende chef og HR-systemet til at sikre, at der allere i rekrutteringen til den ledige stilling bliver tænkt diversitet, mener Danish Crowns topchef.

Læs mere

Slagterisektoren er fuld af tunge løft, rustfri stål og kontant tone. Nu vil Danish Crown skabe en mere feminin arbejdskultur, som ambitiøse kvinder kan spejle sig i

Miljøet på ledelseskontorerne er ironisk, konfronterende og sarkastisk, og rollemodellerne er konfronterende og sarkastiske. Lederjobbet skal gøres mere kvindevenligt. Men kvinderne skal også gøre en indsats og droppe pæn-pige rollen

 

 

 

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen