Berlingske Business

Transparens i talentudviklingen er vejen frem

704928022.jpg
Per var i tvivl, om han kunne tillade sig kun at sende den ene af dem, Sofie, på efteruddannelse.

Sidste uges dilemma handlede om butikschefen Per, som er chef for fire dygtige salgsledere. Han var i tvivl, om han kunne tillade sig kun at sende den ene af dem, Sofie, på efteruddannelse.

Michael Uhrenholt, ledelsesrådgiver hos Lederne, er slet ikke i tvivl om, hvad Per er nødt til at gøre som det allerførste.

»Man er nødt til at have en vedtaget, gennemsigtig og klar politik i virksomheden, når det kommer til talentudvikling. Per skal derfor virkelig slå et slag for at få indført en sådan politik, som alle kender til. Det vil gøre det langt mere reelt, når man udnævner nye talenter, og samtidig meget sværere for de, der føler sig forbigået, at skabe splid og stridigheder internt, for de har jo kendt til rammerne på forhånd,« påpeger Michael Uhrenholt.

Når det er sagt, så anbefaler Michael Uhrenholt, at Per vælger at gå med løsning nummer 2.

»Per har jo gået og holdt øje med de fire salgsledere, og Sofie er bare den, der har udmærket sig. Hun har gjort en forskel, og hvis Per kan se, at hun er gjort af et stof, som virksomheden har brug for på længere sigt, så skal han ikke tøve med at udnævne hende til kronprinsen blandt de nye ledertalenter,« siger Michael Uhrenholt.

Han understreger dog, at det er utrolig vigtigt, at Per fortæller hvorfor, han har valgt at satse på Sofie som det nye store talent. Han fremhæver transparens som et nøgleord.

»Når Per fortæller, hvorfor han har valgt at udnævne Sofie og sende hende afsted på efteruddannelsen, så skal han samtidig understrege over for de andre salgsledere, at de stadigvæk har masser af muligheder for også at udmærke sig. Der er stadigvæk masser af plads til dem i virksomheden. I denne omgang er det bare Sofie, der har ligget klart forrest i feltet,« forklarer Michael Uhrenholt.

Slutteligt siger ledelsesrådgiveren:

»Talentudvikling har intet at gøre med alder. Lige i Pers tilfælde var det fire unge talenter, men det kunne ligeså godt have været fire midaldrende talenter, der kunne udvikles,« slår Michael Uhrenholt fast.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen