Berlingske Business
17:42

Træning og uddannelse skal kunne måles på bundlinien

Efteruddannelse som frynsegode og aflad er på vej ud. Fremover vil virksomhederne kræve målelige resultater på

bundlinien, hvis de investerer penge i træning og efteruddannelse af deres medarbejdere.


Lars Stig Duehart fra LMI Danmark

er netop vendt hjem fra en konference i New Orleans arrangeret af American Society for Training and Development (ASTD), og han er

ikke i tvivl om, hvilken vej vinden blæser.


- Der var på konferencen fokus på blended learning (blandet læring,

red.) og forandringsledelse, men der var allermest fokus på, hvordan man kan måle resultaterne af træning og uddannelse.




- Tidligere blev der afsat en bestemt procentdel af omsætningen på budgettet til træning og efteruddannelse,

men nu vil virksomhederne have meget mere styr på, hvad de bruger pengene til, og hvordan de kan måle resultatet, siger

Lars Duehart.


Han erkender, at der ikke findes en metode, der 100 pct. kan give svaret, men han mener, at det i en vis udstrækning

er muligt at måle effektiviteten for eksempel ved helt konkret at slå fast, i hvor høj grad målene bliver

nået.


- Det er klart, at man skal huske at tage en række ude fra kommende faktorer i betragtning, men i en vis udstrækning

kan man godt måle sine egne medarbejderes adfærd og udvikling, siger Lars Duehart.



Individuel coaching

Den større

økonomiske fokus på resultaterne af træning og uddannelse giver sig også udslag i, at flere og flere virksomheder

vælger meget individuelle former med coaching og mentor-systemer, fordi det er nemmere at lave økonomiske beregninger

på, om det kan betale sig at træne medarbejdere individuelt.


ASTD''s formand, Tina Sung fra USA, gjorde i sin åbningstale

meget ud af at slå på, at der i fremtiden vil blive stillet større krav om mere forretningsmæssig sans og

systematik blandt uddannelses- og udviklings-folkene, hvad enten de er interne eller eksterne. Også E-learning var på

dagsordenen i New Orleans.


- E-learning er oppe i tiden. Ingen tvivl om det. Men der er også bred enighed om, at metoden

ikke egner sig godt til ledelsesudvikling, fordi den er meget afhængig af de sociale sider og netværksdannelser, siger

Lars Duehart.


Nye undersøgelser viser da også, at klasseundervisning fortsat bruges fire gange så meget som

E-learning, som altså rent faktisk lader vente på sig.


Danmark var ovenud godt repræsenteret ved konferencen

i New Orleans.


91 danskere deltog, og dermed var Danmark den femtebedst repræsenterede blandt de 78 nationer, som sendte

ialt 9.000 deltagere. Sverige havde for eksempel kun ni deltagere med.



Mange danskere

De danske deltagere kom fra en bred

vifte af private og offentlige virksomheder og organisationer samt trænings- og udviklingsfirmaer, der arbejder med personale-,

leder- og virksomheds-udvikling i Danmark.


Lars Duehart vil ikke komme med noget skråsikkert bud på, hvorfor så

mange danskere havde fundet vej til New Orleans.


- Men nogle mener, at det er fordi vi måske har et efterslæb omkring medarbejder-

og ledelses-udviklingen. Vi savner sikkert nogle nye impulser, og dem var der masser af på ASTD''s konference, siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen