Berlingske Business
17:07Genmab blev den store taber i dag igen

Toperhvervskvinde gennemtvinger ligeløn

30BUSBUSINESS-130233.jpg
Lone Fønss Schrøder påpeger, at institutionelle investorer bør holde sig fra virksomheder, som ikke har ligeløn, på samme måde som de holder sig fra dem, der forurener eller bruger børnearbejde. Foto: Volvo

»Jeg vil ikke sidde i en bestyrelse, der hver dag trykker kvinder,« siger Lone Fønss Schrøder, som er bestyrelsesmedlem i blandt andet IKEA og Volvo, som vil indføre ligeløn for mænd og kvinder.

Bestyrelser i alle ordentlige virksomheder bør indføre ligeløn for mænd og kvinder, selv om det umiddelbart kan ses som en stor økonomisk byrde for en virksomhed og dens aktionærer at løfte kvindernes løn op på mændenes niveau.

Det mener erhvervskvinden Lone Fønss Schrøder, som år tilbage blev kendt som den højest placerede kvinde hos Mærsk og i dag har flere og tungere udenlandske bestyrelsesposter end nogen dansk erhvervsmand.

»Ligeløn er et signal om at stille alle lige. Det er et vigtigt signal at sende i en verden, der på globalt plan på mange områder accepterer undertrykkelse af kvinder. Virksomheder bør betale lige løn for lige arbejde, uanset om det koster penge. Vi bruger jo heller ikke børnearbejde, selv om det ville være billigere. Bestyrelsen bør beslutte, at ligeløn er en selvfølge og noget, virksomheden står for. Jeg vil ikke acceptere, at jeg sidder i bestyrelsen i en virksomhed, der hver dag trykker kvinder,« siger Lone Fønss Schrøder, som har taget spørgsmålet om ligeløn op i de bestyrelser, hun sidder i, herunder IKEA og Volvo.

»Så bliver mændene sure«

»Masser af undersøgelser viser, at der ikke er ligeløn i mange virksomheder. Men når vi diskuterer det i bestyrelseslokalerne, så er indvendingen typisk, at det er en stor økonomisk byrde for virksomheden, hvis den skal løfte kvinderne op til samme niveau som mændene. Jeg foreslår så at sætte mændenes løn ned til kvindernes niveau i stedet for – så behøver det jo ikke at koste penge. Men så bliver mændene jo sure, lyder indvendingen. Jo, men hvad med kvinderne?« siger Lone Fønss Schrøder.

BUPL demo Christiansborg Slotsplads

Den danske erhvervskvinde mener, at det er bestyrelsens opgave at sørge for, at man har en god virksomhed med ordentlige værdier. Det er også bestyrelsens opgave at se virksomheden i samfundsperspektiv – ikke mindst i de store virksomheder, som er en væsentlig del af det samfund, der omgiver den.

»I de virksomheder, hvor jeg sidder i bestyrelsen, er det besluttet at indføre ligeløn. Man sætter kvindernes løn op til mændenes niveau – man sætter ikke mændenes ned,« siger Lone Fønss Schrøder, som opfordrer virksomhedsledelserne til at droppe komplicerede analyser og undersøgelser om spørgsmålet og bare træffe en principiel beslutning om, at mænd og kvinder selvfølgelig er lige meget værd.

Mændene tjener altid mest

»Når vi ser på det samfund, vi har i dag, og hvor meget kvinde­undertrykkelse, der er i hele verden inklusive i vores egne samfund, bliver vi nødt til at debattere det her. Det er grundlæggende at få løftet mænds syn på kvinder, som målt på rigtigt mange parametre ikke står særlig godt i mange samfund. Ligeløn er et af de parametre, som vi kan gøre noget ved.«

Lone Fønss Schrøder tager typisk spørgs­målet om ligeløn op, når bestyrelsen gennemgår talentudvikling og HR. Ofte tager det tid at finde informationer frem om, hvordan virksomheden lønner mænd og kvinder, fordi det ikke er noget, virksomheden plejer at rapportere. Men når tallene så er fundet frem, er resultatet altid det samme – mænd tjener mest!

»Jeg har aldrig i mit liv set, at kvinder tjener mere end mænd. Det findes ikke!« siger Lone Fønss Schrøder.

BM

Lone Fønss Schrøder skal være pædagogisk for at få andre (mandlige) bestyrelsesmedlemmers øjne op for, at manglende ligeløn er et problem, der skal tages hånd om:

»Jeg spørger dem om, hvad deres koner og døtre siger til, at virksomheden ikke lønner mænd og kvinder ens. Mange bestyrelsesmedlemmer har jo døtre, som de synes er dygtige, og når de har tænkt sig om, synes de heller ikke, at det er i orden. Vi diskuterer det stille og roligt, og så når vi frem til, at det jo faktisk er uværdigt, at virksomheden ikke har ligeløn.«

Kompetencegivende barselsorlov

Som noget nyt har Volvos bestyrelse besluttet, at Volvo-ansatte får fuld bonus under barsel, som virksomheden opfatter som en kompetencegivende periode på linje med andre dele af karrieren.

Torben Möger

»Så kan man spekulere over, om det er fordi mænd også har lang barsel i Sverige. Men jeg synes, det er flot og klædeligt, at man også ser barselsorloven som en kompetencegivende periode,« siger Lone Fønss Schrøder.

Hun er også bestyrelsesformand for danske Saxo Bank, men her er ligeløn ikke et issue:

»I Saxo Bank er der et traditionelt mønster, hvor kvinderne primært er i lederstillinger og i HR, marketing og kommunikation, men er underrepræsenteret på de hårdere områder som finans og IT. Derfor er en direkte sammenligning af løn vanskelig, da funktionerne kræver individuelle kvalifikationer. Saxo Bank har en stærk kultur, når det gælder netop at se på individuelle kvalifikationer på tværs af køn, alder og etnicitet. Har man evnerne, får man også muligheden for at bruge dem og blive belønnet. Det er positivt for ligestilling og ligeløn for alle grupper. Jeg håber, at det er en stor inspiration for kvinderne i Saxo Bank, at de har en kvindelig bestyrelsesformand. At det vil give flere mod på at tage lederstillinger,« siger Lone Fønss Schrøder.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen