Berlingske Business

Topchefer fyret på stribe

Vestas: Engels dage er talte
Ditlev Engel, fhv.koncernchef i Vestas. Foto:

Flere topchefer har været tvunget til at forlade deres post, efter at halvårsregnkaberne blev sendt ud.

Topchefer blev afskediget på stribe efter halvårsregnskaberne. Nye magtfulde bestyrelser er hurtige til at reagere de steder, hvor ledelsen ikke leverer. Fremover kommer de øverste chefer til at miste deres job i endnu hurtigere tempo, vurderer eksperter. Inden for kort tid har topcheferne i blandt andet Vestas, NKT, Flügger, Coop og IC Companys mistet deres job.

»Vi ved, at magten er flyttet opad. Bestyrelserne er kommet tættere på virksomhederne, og i nogle tilfælde er der kommet nye formænd; de sætter en forandringsagenda. Det betyder, at lunten mange steder er blevet kortere, og der skal skabes resultater hurtigere,« siger Kurt Brusgaard, partner og bestyrelsesformand i headhunterfirmaet Odgers Berndtson.

Han mener, at tiden med direktører, der sad i flere årtier, er forbi.

»I takt medvores bestyrelser bliver stærkere, så skærpes kravene til direktionerne om handlekraft. Der stilles meget kontante krav. Direktører, som sidder i samme virksomhed i mange år, vil blive et særsyn,« siger Kurt Brusgaard.

Stephen Bruyant-Langer, seniorpartner hos headhunterfirmaet Korn/Ferry, peger på, at virksomhederne kan være på vej til at skifte mere ud efter et godt første halvår.

»Tidligere har strategien været at skære omkostninger og kigge indad. Min fornemmelse er, at de åbner mere og kigger udad. Samtidig er bestyrelserne blevet mere selvsikre, efter at mange virksomheder har haft et godt halvår,« siger Stephen Bryant-Langer.

Hyggen er skåret ned

Bestyrelserne er præget af kapitalfondenes stil, hvor der bliver handlet hurtigt, hvis tingene ikke går som planlagt

»Der er helt klart en tendens til, at bestyrelserne er blevet betydeligt mere professionelle og mere hårdhændede de seneste år. De ledelser, der ikke leverer varen, eller som ikke har den rigtige profil skiller de sig af med,« siger Niels Leth, aktiechef.

Han mener, at aktionærerne skal være glade for den nye type bestyrelse.

»Bestyrelserne har fået en kortere lunte, og ikke mange direktioner får lov at hygge sig længere. Der synes at være en ny stil i mange bestyrelser, og det er en måde at beskytte aktionærværdierne på,« siger Niels Leth.

Og investorerne glæder sig også over, at bestyrelserne reagerer hurtigt. Peter Holt, porteføljeforvalter i Carnegie Asset Management, siger, at bestyrelserne i dag taler langt mere med dem, der ejer virksomhederne.

»Bestyrelserne er kommet tættere på investorerne end for ti år siden. De møder investorerne på en anden måde i dag. Man kan ikke afvise, at det betyder, at de får en bedre forståelse for, om de har den rigtige mand spidsen,« siger Peter Holt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen