Berlingske Business

Topchefen hos Arla: »Vi skulle rejse os igen, for ellers måtte vi lukke ned og afskedige 1.000 medarbejdere«

Peder Tuborgh
Da Peder Tuborgh overtog tøjlerne hos Arla, havde virksomheden mistet kontakten med forbrugerne, og der var i den grad brug for nye initiativer, lyder det fra topchefen. Foto:

I podcasten »Hjørnekontoret« fortæller Arlas topchef gennem 12 år, Peder Tuborgh, hvordan nytænkning med gourmetoste bragte Arlas image på rette vej, og hvad han har lært af Muhammed-krisen.

Da Peder Tuborgh i 2005 satte sig til rette i direktørstolen hos Arla Foods i Danmark, blev han med sine dengang 42 år den yngste topchef for en af verdens største mejeriproducenter i verden. I 18 år inden da havde han arbejdet sig op i selskabet og haft titler som produktchef og marketingchef, men det blev især hans innovative tankegang, der gjorde, at han overhalede alle andre kandidater, da det gjaldt titlen som topchef for 12 år siden.

»Tingene må ikke gå i stå. Jeg er et meget nysgerrigt menneske af natur og er næsten altid i gang med at forandre et eller andet. Jeg bobler af energi, når jeg kan se, at vi skaber noget nyt. En administrerende direktør skal have en lille smule temperament og rastløshed,« fortæller Peder Tuborgh i »Hjørnekontoret«.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og på Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

Da han overtog tøjlerne hos Arla, havde virksomheden mistet kontakten med forbrugerne, og der var i den grad brug for nye initiativer, lyder det fra topchefen.

»Vi var blevet meget korrekte og analyserede os til alting. Vi var blevet en upersonlig virksomhed, som tabte vores image og fik klø rent konkurrencemæssigt.«

Han satte sig for at skabe en mere værdidrevet virksomhed, der stadig formåede at tjene penge til de 11.200 landmænd, som ejer virksomheden.

Artiklen fortsætter under billedet
Peder Tuborgh, adm. direktør i Arla
Peder Tuborgh var 18 år i Arla Foods inden han i 2005 blev topchef for virksomheden. Foto : Bo Amstrup

Gourmetoste reddede Arlas image

En del af nytænkningen, der skulle hjælpe med Arlas image, var blandt andet det, vi i dag kender som Arla Unika – et samarbejde mellem Arla og nogle af Danmarks dygtigste kokke, der har resulteret i håndlavede gourmetoste. Projektet blev til efter, at kokke som Claus Meyer efterspurgte mangfoldigheden og den unikke smag i Arlas produkter.

»Jeg har altid ment, at forbrugerne efterspørger et formål: Hvad vil vi med vores produkter? Og der fik Claus Meyer mig til at starte en dialog med de bedste kokke i Danmark,« fortæller Peder Tuborgh, om det, der startede som et udviklingsprojekt, men som nu er en selvstændig forretningsenhed i Arla. Også selvom de endnu ikke tjener penge på det.

»Men det er heller ikke formålet. Jeg holder hånden over Arla Unika, fordi det giver så meget værdi. Det var en af de ting, der gjorde, at vi fik vores image tilbage,« forklarer han og understreger, at man som en stor virksomhed har et ansvar for at eksperimentere og gå foran.

 

Man skal slippe tøjlerne

Projektet er ikke den eneste gang, Peder Tuborgh har stået i spidsen for en større imageopretning. I 2006 stod han over for en af virksomhedens største kriser, da en stor del af Mellemøsten boykottede mejerikoncernens varer i protest mod Muhammed-tegningerne.

09BUSPix1-Petter-Anker-Stor.jpg

»Det var farligt for os, da hele vores mellemøstlige forretning var en stor og indtjenende forretning. Vi skulle rejse os igen, for ellers måtte vi lukke ned og afskedige 1.000 medarbejdere. Det var utroligt svært,« fortæller han om boykottet, der betød, at Arla i en længere periode mistede ti millioner kroner dagligt. Det samlede tab er siden blevet opgjort til omkring to milliarder kroner.

Det var ifølge Peder Tuborgh det mest komplekse, han har været ude for, men det lærte ham, hvordan man som leder agerer, når alle øjne er rettet mod en.

Artiklen fortsætter under billedet
Peder Tuborgh
»En administrerende direktør skal have en lille smule temperament og rastløshed,« fortæller Peder Tuborgh i »Hjørnekontoret«. Foto : Bo Amstrup

»Jeg har aldrig kommunikeret så meget internt, som jeg gjorde dengang. Der var så mange holdninger til det, og det må ikke sprække internt, for så mister man fuldstændig fodfæstet,« forklarer topchefen, som i dag har meget fokus på kommunikation i virksomheden.

Med en kombination af 19.000 ansatte på globalt plan og de digitale platforme, der har givet alle muligheden for at kommunikere på vegne af Arla, kan det hurtigt gå galt.

Morten Albæk

»Det er rasende svært, men man skal slippe tøjlerne og stole på, at medarbejderne gør det rigtige, og ikke bringer os derhen, hvor vi bliver anklaget for at have sagt noget vrøvl. Vi skal ikke alle tænke ens, for så mister vi evnen til at udvikle os – medarbejderne skal turde sige mig imod. Omvendt skal vi også være drevet af de samme mål og drømme. Hvis jeg har det på plads, går det for det meste godt.«

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og på Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

30BUSChr--Stadil-i-hj-rneko.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen