Berlingske Business

Topchefen fanget af BPs fortid

Tony HAYWARD, CEO BP
Tony Hayward, CEO for BP. Foto:

BPs topchef, Tony Hayward, står i olie til halsen, mens selskabets brogede fortid rammer ham for fuld styrke, og usikkerheden om fremtiden breder sig.

BPs topchef. Tonhy Hayward, er en mand under ultimativt pres. En 53-årig brite, der tager en dyb indånding, når mobiltelefonens display viser, at det er præsident Obama, som vil have svar. En geolog, der først for sent indså omfanget af katastrofen i Den Mexicanske Golf. Og en moderne leder, der er blevet indhentet af sin virksomheds blakkede ry og belastede fortid.

Se billederne: 6 monster oliekatastrofer

Netop Tony Hayward og BP’s evne til at demonstrere ansvarlighed og empati i forbindelse med katastrofen bliver formentlig afgørende for, hvor store – eller rettere: hvor enorme – konsekvenserne af olieudslippet bliver for BP og resten af olieindustrien.

Læs også: Internettet søler BP til i olie

Mens han dirigerer kampen mod udslippet fra kontrolcentret i Houston, vokser vreden mod BP dag for dag, i takt med at billederne af olieindsmurte pelikaner og døde fisk går verden og ikke mindst USA rundt.

"We will get this done. We will make this right," forsikrer Tony Hayward amerikanerne i en ny reklamekampagne.

I mellemtiden gør politikerne klar til at afsige deres dom, så snart hullet i bunden af Den Mexicanske Golf er lukket, og befolkningen skal forsikres om, at sådan en ulykke ikke vil gentage sig. Barack Obama har allerede varslet, at olieindustrien kan se frem til forandringer.

Og selv om Tony Hayward har lovet at rydde hver en dråbe olie op og imødekomme alle "legitime" erstatningskrav, har han endnu ikke fået kritikernes pris for sin rolle som ansvarlig og empatisk topchef. Han har tværtimod fået hård kritik for alt for længe at negligere katastrofens omfang. Bedst illustreret med hans udtalelse om, at det var et meget lille olieudslip sammenlignet med, hvor stort havet er. Heller ikke et uelegant forsøg på at forhindre fiskerne på Louisianas olieramte kyster i at gøre yderligere erstatningskrav gældende har kastet priser for krisehåndtering af sig.

Læs også: Investorer banker BP på grund af olieudslip

Tre år efter at han overtog jobbet som øverste chef i BP, er manden med et udseende som filmudgaven af Tolkiens personificering af det gode, den renhjertede hobbit Frodo blevet symbolet på alt det onde. På kapitalismens hensynsløse grådighed, der truer med at ødelægge livet for mennesker og dyr.

Det skyldes ikke kun håndteringen af krisen. BPs fortid spiller også en afgørende rolle. Ifølge iagttagere er det nemlig langt fra tilfældigt, at lige netop BP står med ansvaret for et olieudslip. Et udslip, der i omfang kun overgås af katastrofen på boretårnet Ixtoc 1 i 1979, også i Den Mexicanske Golf, samt da irakiske styrker under deres tilbagetog ved den første golfkrig i 1991 åbnede for ventilerne til Kuwaits olieterminaler og lod 10 millioner tønder olie strømme ud i Den Persiske Golf og satte 732 oliebrønde i brand.

En række tidligere ulykker klæber til den britiske oliegigant, der har ry for at have sikkerhed og miljø stående et godt stykke under omkostningsreduktioner og profitmaksimering på prioriteringslisten.

Læs hele artiklen i Berlingske Nyhedsmagasin 11. juni.
Og læs også nedenfor om Hayward og kulturen i olieindustrien:

Cowboy-kulturen

Berlingske Nyhedsmagasin har bedt psykoterapeut og ledelsesrådgiver Charlotte Mandrup tegne et billede af BP-chefen. Hun har tidligere arbejdet med olieefterforskningsbranchen, som hun karakteriserer som en macho-verden præget af cowboykultur. En branche, der er rå og befolket af mennesketyper, der er mere opgaveorienteret end optaget af mennesker, relationer og empati.

"Hvis man kigger på, hvad han har sagt, så kommer han med nogle udtalelser, som ikke er særligt gennemtænkte. Det kan være en indikation på, at han ikke nødvendigvis tænker på relationer, følelser, menneskelighed, team og resultater. Han tænker på at varetage sin opgave som er at redde BP’s renommé og formentlig også at redde sig selv," siger Charlotte Mandrup.

Hun understreger, at hun udelukkende udtaler sig på baggrund af, hvad medierne har skrevet. Ud fra Haywards cv ser hun et menneske, der er rationelt drevet.

"Der har været fart på karrieren i BP, hvilket kan indikere, at han er god til at begå sig taktisk," siger Charlotte Mandrup.

Hun peger på, at mennesker under pres enten går i kamp eller flygter, når presset bliver for stort.

"De fleste topledere er mere tilbøjelige til at gå i kamp end i flugt. Det vil sige, at de vil gå til angreb, de vil bortforklare, de vil finde en måde at redde situationen på, snarere end at de vil stikke af fra scenen."

Tony Hayward citerede da også tidligt i forløbet Winston Churchill: "If you are going through hell – keep going," lød det.

"På den korte bane, når vi taler pres, vil han være usædvanligt stærk. Han vil være i kontrol, han vil bevare sin rationalitet, han vil bevare blikket på målet," siger Charlotte Mandrup og fremhæver to ting, der er afgørende for, om han kan bevare rationaliteten under det lange pres.

"Det ene er, om han reelt arbejder ud fra et punkt, der handler om etik og autencitet. Det andet er, om han har et stærkt egodrive. En af de to ting skal være til stede, hvis han skal levende igennem. Ellers vil kontrollen skride for ham, så vil han kunne komme til at agere aggressivt."

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen