Berlingske Business

Tøm lasten, men glem aldrig kursen mod de blå have

Fokus: “ Jeg har det som Superman, der har mistet kappen. Men måske er den bare sendt til vask – hvem ved?.” Morten Lund, konkursramt tidligere ejer af Nyhedsavisen.

Tøm lasten, men glem aldrig kursen mod de blå have
Et blik tilbage på nyhedsugen afslører én gennemgående trend: Fyringer og atter fyringer.

Man er næsten blevet det dumme får i flokken, hvis man som direktør ikke lige benytter krise-dagsordenen til at liste et par hoveder ud af virksomheden. Men helt ærligt: Er det en kunst at fyre?

Afskedigelser er og bliver kun økonomi-afdelingens nemme reaktion for at få regnskabet til at balancere. Og det er fint nok. Bare ikke godt nok.

Vinderne i tidligere tiders kriser har alle været visionære, udfordret det bestående og investeret i udvikling. Trods dårlig stemning blandt medarbejderne og pres fra ejerne har de fastholdt jagten på de “blå oceaner”.

Heldigvis synes flere fra vor egen topchef-skare at have lært lektien. Egmonts adm. dir. Steffen Kragh vil investere i et forsømt område, digitale medier. Niels Bjørn Christiansen fra Danfoss vil købe op. Og i DSV sætter Kurt Larsen sig hårdt på DFDS for at tænke nye løsninger i en ellers presset transportsektor.

De kan alle knække halsen på at være offensive. Det er risikoen. Til gengæld har de chancen for at blive en af kommende tiders mest respekterede topchefer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen