Berlingske Business

Til tops efter lavt gear tidligt i karrieren

19BUSbagside.jpg
Vice president i Novozymes Marianne Frydendahl tager sig tid til litteratur og god mad. Foto: Morten Germund

Det tog Marianne Frydendahl ti år at finde ud af, hun gerne ville være leder. Først efter tre lange barselsorlover satte hun for alvor fart på karrieren. I dag er hun vice president i Novozymes.

Karrieren bliver ikke nødvendigvis skabt af at ligge i overhalingsbanen på arbejdspladsen i 20erne og 30erne. I hvert fald er Marianne Frydendahl nået til stillingen som vice president (niveauet lige under topledelsen) i Novozymes uden overhovedet at have planlagt det tidligt i sin karriere.

Da Marianne Frydendahl i 1993 stod med sit eksamensbevis fra DTU i hånden, var hendes største ønske at arbejde som kemiker i Novos enzymafdeling – i dag Novozymes. Det kom hun til, og de efterfølgende ti år var hun en glad civilingeniør med et drømmejob og tid til at gå på tre lange barselsorlove.

Det passede hende egentlig fint, men da hun blev ringet op på sin tredje barselsorlov og fik tilbudt en lederstilling, sagde hun alligevel ja.

19BUSFrydendahl-forside.jpg

I dag har Marianne Frydendahl været 21 år i Novozymes, og hendes vigtigste budskab til unge med lederambitioner er, at man »godt kan pause den lidt i starten af sin karriere og så komme igen«. Med andre ord er løbet ikke nødvendigvis kørt, selv om man ikke er med fra begyndelsen.

Det har været afgørende for Marianne Frydendahl, at Novozymes har skabt den nødvendige fleksibilitet i arbejdslivet, som det kræver, når man både er mor til tre og højt placeret i organisationen.

»Det gør det muligt at være en god mor og have karriere i Novozymes. Jeg er en super god mor – det siger mine børn også,« siger Marianne Frydendahl og fortsætter:

»Jeg havde fået mine børn, inden jeg begyndte som leder, og det gav mig mulighed for at have det nødvendige overskud til også at skabe en karriere. Hvis jeg havde gjort det anderledes, kunne jeg godt forestille mig, jeg var brændt ud.«

novo

Stort set ikke tid til andet

Marianne Frydendahl har, hvis hun selv skal sige det, været på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt i Novozymes. Alligevel underkender hun ikke, at det kræver både dygtighed og resultater at nå til tops i et C20-selskab – uanset køn.

Karrieren og børnene, som i dag er 12, 15 og 17 år, fylder godt op i Marianne Frydendahls hverdag. Der er stort set ikke tid til andet end børn og arbejde.

Marianne Frydendahl bruger ikke tid på motion, og det er også begrænset, hvor meget hun ser sine venner.

Hun har altid været begejstret for litteratur, og hun tager sig tid til at læse, selv om hun gerne ville læse endnu mere. Den japanske forfatter Haruki Murakamis 1Q84 er blandt favoritterne, og lige nu er hun i gang med Jens Andersens biografi om Astrid Lindgren.

Og så er der lige det der med mad. Marianne Frydendahl er madglad på højt plan.

»Jeg er ikke ud af Price-familien, men vi taler om mad, vi spiser mad, vi laver mad, vi læser bøger om mad. Jeg er meget glad for mad,« siger Marianne Frydendahl.

Nicole Andersson, formand i Best. Women, efterlyser kvinder i Danske Banks ledelse

Karen Frøsig

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen