Berlingske Business

Tidligere porcelænsdirektør skifter til tekstiler

pix-MadsRyder
Mads Ryder, ny direktør i IC Companys, vil arbejde videre efter mottoet, at det skal være hårdt, men også sjovt at gå på arbejde. Foto:

IC Companys nye topchef, Mads Ryder, overtager direktørtitlen i, hvad han kalder »en grundlæggende sund virksomhed«. Sådan var situationen bestemt ikke hos jydens foregående arbejdsgiver, Royal Copenhagen.

Hvis man kigger på IC Companys økonomi, ser det ud som om, at virksomhedens kommende direktør, Mads Ryder, har prøvet at være i spidsen for noget, der havde det værre. Langt værre.

I 2009 kom den 50-årige landmandssøn til Royal Copenhagen, hvor han formåede at vende porcelænsfabrikken bort fra en truende konkurs til et senere profitabelt frasalg for ejeren, kapitalfonden Axcel, der solgte til finske Fiskars. Den udlægning, finder Mads Ryder dog selv, er for simpel.

»Jeg var bare holdkaptajn på et hold, der reddede Royal Copenhagen,« siger han og sender i stedet æren videre til sine tidligere medarbejdere, som han forlod i april.

Den ydmyghed tager han med over i IC Companys, hvor han som ny chef vil bruge den første tid på at lære virksomheden at kende og prøve at forstå, hvilke udfordringer der gælder for tekstilbranchen.

Ikke mindst det at lære medarbejderne at kende lægger Mads Ryder stor vægt på. Det kan godt tage lidt tid, for der er omkring 2.200 af dem i hele IC Companys. Derfor skal offentligheden heller ikke forvente lanceringen af en ny, stor vækstplan efter tre måneder, forklarer han.

Forkærligheden for at være tæt knyttet til ansatte og stå i spidsen for et hold stammer fra tiden som underofficer i et infanteri­regiment i hæren.

Med egne ord var Mads Ryder ikke den bedste til hver af de specielle funktioner. I stedet var han den bedste til at finde den rigtige mand til jobbet, og det er udgangspunktet for hans ledelse.

Kulminationen af et arbejdsliv

Generelt er den kommende direktør ikke meget for at afsløre, hvilken vej han ønsker at dreje IC Companys. Han fastholder, at den allerede lagte strategi med fokus på de nuværende ti brands, der bl.a. tæller Peak Performance i premium-kategorien og Part Two i det såkaldte mid market, også bliver hans sti.

Tidligere på året afhændede IC Companys mærkerne Cottenfield og Jackpot til Coop, og netop en reducering af lageret er noget, Mads Ryder har god erfaring med.

En del af mirakelkuren for Royal Copenhagen var nemlig at sløjfe flere end 2.000 varenumre i kataloget og udflytte danske arbejdspladser til lavtlønslande.

Om det vil ske for IC Companys, har Mads Ryder ingen kommentarer til og forklarer det med, at han jo endnu ikke er tiltrådt. En ting kan medarbejderne dog allerede forberede sig på. Mottoet »det må gerne være hårdt at gå på arbejde, men det skal også være sjovt«, bliver ledelsesstilen, lover han. Set fra Mads Ryders synspunkt, kommer al hans erfaring nu til at skulle gå op i en højere enhed, når han bliver direktør for IC Companys.

Han erkender blankt, at han ikke ved meget om tekstiler, men at det opvejes af hans kendskab til design og produktion i Royal Copenhagen, viden om varemærker fra tiden i LEGO samt global retail og salgs­erfaring fra Weight-Watchers i London.

Uden den ballast »ville jeg ikke have taget jobbet«, siger Mads Ryder åbent.

Intet job fra golfbanen

Trods sit brede netværk kom den nye topstilling faktisk i stand helt uden et forhåndskendskab til IC Companys’ storaktionær og formand for bestyrelsen, Niels Martinsen, der har kontrol over cirka 42 procent af virksomhedens aktier.

Direktøren og formanden havde indtil for ganske nylig end ikke truffet hinanden før, men forholdet er begyndt aldeles glimrende.

Det er naturligvis glædeligt, siger Mads Ryder, der samtidig  understreger, at bagvedliggende ejerforhold ikke spiller den store rolle for ham. Jysk snusfornuft er det, han navigerer efter som erhvervsleder.

»Jeg driver virksomhed, ligesom man driver et skovvæsen: Når man fælder et træ, skal man plante to nye. Det har jeg lært i LEGO, og sådan har jeg altid ageret.«

En ting vil landmandssønnen med den stærke jyske dialekt dog gerne forandre:»Mit handicap i golf er så højt, at enhver virksomhed kunne tænke sig at have det samme tal som EBIT-margin. Det er et meget stort tocifret tal,« erkender Mads Ryder muntert.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen