Berlingske Business

Tidligere Mærsk-topchef indtræder i BPs bestyrelse

Nils Smedegaard Andersen
Nils Smedegaard Andersen - tidligere adm. direktør i Mærsk. Foto:

Den tidligere topchef ved Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, indtræder nu i Mærsk Oils konkurrents bestyrelse. Det oplyser oliegiganten BP i forbindelse med sit kvartalsregnskab.

Danske Nils Smedegaard Andersen, der tidligere har været administrerende direktør i Mærsk gennem ni år, indtræder nu i energigiganten BPs bestyrelse. Det fortæller det britiske selskab i en pressemeddelelse. Udnævnelsen sker med øjeblikkelig virkning.

27BUSNils-Smedegaard-141717.jpg

Nils Smedegaard Andersen var administrerende direktør fra i Mærsk fra 2007 til 2016, men blev i juni fyret og erstattet af Søren Skou. Tidligere har Smedegaard Andersen været CEO i Carlsberg. Men i fremtiden gælder det altså BP, der er ét af verdens største olie- og gasselskaber.

Foruden at være en del af bestyrelsen i BP, kommer Nils Smedegaard Andersen desuden til at bære titlen som Non-Executive Director i BP. Det betyder, at han bliver en del af firmaets bestyrelse, men ikke skal deltage i den daglige ledelse af den britiske energimastodont.

Mærsk generalforsamling

»Jeg glæder mig over at kunne byde Nils Andersen velkommen i BPs bestyrelse. Nils bringer bred erfaring fra energi-, shipping- og forbrugsvarerbranchen. Hans dybe viden og indsigt fra en lang karriere vil bringe øget perspektiv til bestyrelsens arbejde,« siger Carl-Henric Svanberg, formanden for BP, i pressemeddelelsen.

eivind

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen