Berlingske Business

Thomas Thune Andersen: »Man kan ikke vide alt«

27BUSThomas1.jpg
Thomas Thune Andersen ny formand i Dong-Se Ritzau- Thomas Thune Andersen afløser Fritz Schur som DONG formand. (Foto: Christian Als/Scanpix 2014)

For at gøre tvivlen stærk skal beslutningerne, som man tager, også være stærke. Tvivlen for tvivlens skyld er en svaghed. Sådan lyder det fra tidligere skibsreder hos A.P. Møller - Mærsk Thomas Thune Andersen.

Det er ikke i sig selv et succeskriterie at tage hurtige beslutninger. Tvivlen kan være med til at bringe de rigtige beslutninger frem, men når først beslutningen er taget, må der ikke være tvivl om retningen. Sådan lyder det fra en af de danske ledere fra den absolut øverste hylde i form af Thomas Thune Andersen. Han tilbragte mere end et halvt arbejdsliv hos landets største koncern A.P. Møller - Mærsk, hvor han blev skibsreder og partner, indtil han stoppede i 2009. I dag er han bl.a. bestyrelsesformand for DONG.

Han fremhæver, at tvivlen altid har været et redskab i hans ledelse, men mener samtidig, at det ikke er det rigtige ord, fordi det er negativt ladet. Men han kan ikke umiddelbart komme på et, der er bedre.

tvivl

»For en topleder er det ikke et kriterie i sig selv at tage hurtige beslutninger. Det er bedre at overveje de forskellige muligheder, og tvivl hos en topleder er et vigtigt redskab, netop når der skal tages store beslutninger. I perioden, hvor man tager beslutningen, er det afgørende at spørge sig selv, om det er det rigtige, man gør. Derved kan man være sikker på, at alle problemstillinger er dækket af,« siger Thomas Thune Andersen.

»Man skal hele tiden sikre sig, at man ikke bliver betragtet som en tvivlende leder. For at gøre tvivlen stærk skal beslutningerneogså være stærke. Tvivlen for tvivlens skyld er en svaghed,« siger Thomas Thune Andersen.

27BUSLilian-bredt.jpg

Tvivlens dilemma

Han fremhæver, at nogle gange kan behovet for at tage en hurtig beslutning være vigtigere end at tage en længe overvejet beslutning. Det gælder specielt, hvis virksomheden eller koncernen er i øjeblikkelig krise. Derfor gælder det om at være meget bevidst om, hvorvidt der er tid til at stille de relevante tvivlsspørgsmål. Når det er tilfældet, er det ikke en svaghed at tvivle. Han opstiller samtidig det, han kalder tvivlens dilemma.

»Man kan som topleder ikke vide alt, og det er snarere en styrke at vide, at man har været i tvivl om noget. Men det er vigtigt i kommunikationen med både kolleger, partnere og kunder, at man er meget klar på det område og sige: Her er jeg i tvivl. Der er noget, vi skal have undersøgt, men når det er sket, er jeg som topleder ikke længere i tvivl om retningen,« siger Thomas Thune Andersen.

»Når beslutningen er taget, skal man stole på sig selv og føre den ud i livet. Ellers risikerer man, at kollegerne siger, at beslutningen ikke var så vigtig,« siger Thomas Thune Andersen.

Dong

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen