Berlingske Business

Talnørden skal styre NKT

30busJens Due Olsen 300dpi.jpg
Det er ikke kun i bestyrelseslokalet, Jens Due Olsen er ambitiøs. På basketballbanen er han som regel den sidste, der nægter at give op, og han har ambitioner om, at holdet igen skal spille i 1.division. PR-foto.

Jens Due Olsen har taget magten i NKT med en omfattende ændring af virksomhedens struktur. Han er en ny type bestyrelsesformand, der kommer meget tættere på direktionen.

Han er den nye tids bestyrelsesformand. Han er tæt på sine direktører og sætter sig ind i detaljerne, Og så er han ambitiøs selv med sit basketballhold, der egentlig skulle være i old boys-rækkerne, men konkurrerer med modstandere, der er halvt så gamle.

Jens Due Olsen, NKTs nye stærke mand, er professionelt bestyrelsesmedlem. Den 50-årige netop udnævnte formand for kabel- og støvsugekoncernen droppede lidt atypisk direktørkarrieren allerede i fyrrene. I dag sidder han i en stribe bestyrelser, som ud over NKT tæller formandsposter i kemikoncernen Auriga og legetøjsproducenten Kompan.

»Han er super professionel og altid fantastisk godt forberedt. Når det kommer til tal, er han næsten det, man kan kalde en nørd. Han kender de mindste detaljer,« siger Jens Maaløe, der er adm. direktør i elektronikvirksomheden Terma.

De to kender hinanden fra GN Store Nord, hvor Jens Due Olsen havde sit sidste toplederjob for i stedet at fortsætte i bestyrelseslokalerne. I GN Store Nord var Jens Due Olsen finansdirektør og viceadm. direktør.

»Jeg synes, han repræsenterer en ny form for bestyrelsesformand, der virkelig er tæt på ledelsen. Han har stor lyst til at gå i dialog og supportere sine direktører,« siger Jens Maaløe.

Jens Due Olsen er uddannet cand.polit. fra Københavns Universitet i 1991. Han indledte sin ledelseskarriere i finansafdelingen i A.P. Møller - Mærsk. Siden blev han finansdirektør i industrikoncernen FLSmidth og IT-virksomheden Aston Group.

Derefter satte han sig på posten som kassemester i GN Store. Han stod i spidsen for forsøget på at sælge høreapperatsdelen GN Resound til schweiziske Sonova. Den mission mislykkedes, da de tyske konkurrencemyndigheder vendte tommelfingeren ned. Det var herefter, at Jens Due Olsen besluttede at gå ind i en række danske bestyrelser.

Når Jens Due Olsen ikke arbejder i bestyrelserne, går hans tid med hans store fritidsinteresse, basketball. Han har spillet i USA og har været på det danske landshold. Nu bliver sporten dyrket i Hørsholm. Selv om flere af spillerne er over 50 år, så holder de sig i 2. division, hvor de konkurrerer med spillere i tyverne. En af medspillerne er den tidligere storspiller Henrik Norre Nielsen, som Jens Due Olsen har været på landsholdet sammen med.

»Vi er benhårde kammerater på holdet, som består af spillere på plus/minus 50 og spiller mod nogen på 25. Jens mener, at vi skal spille i 1. division, så det siger lidt om hans ambitioner,« siger Henrik Norre Nielsen. Holdet begyndte for mere end ti år siden, hvor det i begyndelsen holdt sig i 1. division, der er den næstbedste danske basketball-række. Men til sidst rykkede holdet ned i 2. division. »Jens er ambitiøs, sætter høje mål og ønsker også selv at indfri dem. Han er altid den sidste, som nægter at give op,« siger Henrik Norre Nielsen.

Han fortæller, at NKT-formanden selv går forrest og ofte opildner medspillerne, når holdet er i problemer. Men holdet i Hørsholm består af flere, som har direktørposter i danske virksomheder, og derfor er det ikke ledelseskraft, som holdet savner.

»Der er mange på holdet med tungere stillinger, så der er rigtig mange ledere på holdet. Men jeg tror, at når vi kommer over i de korte bukser, så er det for Jens som for os andre, at det er et frirum, som man måske ikke altid har i sin hverdag,« siger Henrik Norre Nielsen.

Udover at være formand i flere danske virksomheder sidder han også som bestyrelsesmedlem i flere andre selskaber, herunder blandt andet bryggerikoncernen Royal Unibrew og IT-virksomheden EG.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen