Berlingske Business

Tag sorg over fyret kollega alvorligt

trist
ARKIVFOTO. Foto:

Fyringsrunder er smertefulde – også for de medarbejdere, der ikke mistede jobbet.

Lederen fra sidste uges ledelsesdilemma, hvor en virksomhed har været igennem økonomisk nedgang og nedskæringer, står med en stor opgave: Hun skal bringe gejst og motivation tilbage til sin afdeling, hvor særligt én af medarbejderne hænger med hovedet over at have mistet en nær kollega.

- Ofte har ledere så meget fokus på at vise respekt og omsorg for de medarbejdere, der skal fyres, at de glemmer de tilbageværende kolleger, siger ledelsesrådgiver hos Lederne, Helle Bruun Madsen. Hun forklarer, at det ikke er usædvanligt, at medarbejdere reagerer følelsesmæssigt på tabet af gode kolleger:

- Det er helt almindeligt, at man får et tæt forhold til de mennesker, man arbejder godt sammen med og derfor kan opleve sorg, når samarbejdet slutter brat. Ledere skal være opmærksomme på, at der kan komme sådanne reaktioner – og tage dem alvorligt.

Helle Bruun Madsen opfordrer lederen til at samle op og støtte de tilbageværende medarbejdere – og særligt Søren, der i dilemmaet virker mest påvirket.

- Jeg ville tage en individuel snak med Søren, hvor hans trivsel er i fokus. Jeg ville fortælle ham, at jeg har observeret, at han virker demotiveret og trist; give Søren plads til selv at komme til orde og tilbyde min hjælp, siger Helle Bruun Madsen. Som leder kan man gøre en forskel ved at stille sig til rådighed til at tale om det, der er sket, svare på spørgsmål og måske bare lytte til medarbejderens refleksioner. Det skal gøres med finesse og en fornemmelse for, hvor langt medarbejderen har lyst til at ”lukke lederen ind”.

- Derudover synes jeg, det er en fremragende idé at holde en teamdag, hvor afdelingen sammen kan fokusere på fremtiden. Det vil være en god investering efter en periode med nedgang, hvor den øverste ledelse nu kræver resultater og fremgang, siger Helle Bruun Madsen.

Helle Bruun Madsen anbefaler altså løsning nr. to – men ser den gerne suppleret med løsningsmulighed nr. tre.

af

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen